Dag 1
We vertrokken op zaterdag rond 11.00u. Na een voorspoedige autorit kwamen we rond enen aan op camping Heino, prachtig gelegen in een bosrijk stukje Overijssel. Het was er opvallend stil, ondanks dat het herfst vakantie was. Op het veld stonden 10 caravans en dat was alles. Na een gastvrij onthaal met koffie en een gebakje vanwege onze 42 jarige huwelijksdag, een korte inspectie en uitleg van alles rondom de caravan vertrokken Roderick, Sophie, Enzo en Fiene naar huis. Roderick voelde zich niet lekker, zag pips en vreesde corona te hebben. Wellicht aangestoken tijdens een trainings dag die hij er voor had gehad of tijdens zijn werk. Gaf aan dat hij maandag werd getest. Afwachten maar. Wij deden wel onze mondkapjes voor en bleven op afstand. We vermaakte ons de rest van de middag, met een kort rondje om naar Heino, waar we een prachtige treurende beuk bewonderde en verder lekker chillen in de caravan. We aten heerlijk een portie nasi wat overgebleven was van de avond ervoor, en haalde bij de snackbar nog twee porties sate. De ouders van onze schoondochter, zaten in deze omgeving in een B&B. Wij zouden hen eventueel treffen en zondag gaan fietsen. Gezien de nieuwe corona maatregelen hebben we dit toch maar afgezegd. Jammer maar wel verstandig. We hebben ‘s avonds heerlijk een serie gekeken. Rond middernacht het licht uit.

Dag 2
Na een lange nacht, werden we wakker rond 10.00u, rustig opstaan. Verse broodjes gehaald, zat bij ons arrangement. Heerlijk gechild, gelezen en koffie gedronken. We stapten rond 14.00u op de fiets. De bedoeling was een rondje Salland. Deze prachtige omgeving lokt om te fietsen en dat is geen straf op onze nieuwe E-bikes. Bij het verlaten van de camping stonden er drie prachtige paddestoelen, rood met witte stippen. De eerste foto was alweer gemaakt. We fietsten een prachtig deel van de Sallandse fietsroute, ca 20 kilometer, via bospaden, smalle landweggetjes, door weilanden met prachtige natuur weer via stadje Heino terug naar de camping. Onderweg nog even geïnformeerd bij een restaurant De Veldhoek, langs de weg richting camping, die een zgn. drive through had met afhaal-maaltijden. Dat klonk goed, dus het avondeten hier gehaald. Heerlijke schnitzel met sla en gebakken aardappelen tegen een schappelijke prijs. Het smaakte verrukkelijk. Na een lange dag nog even heerlijk tv gekeken en rond 23.30u het licht uit.

Dag 3
Vandaag op tijd uit de veren, nou op tijd het was rond 08.30u. Fred haalde u verse broodjes. Na het ontbijt, opknappen, koffie, lezen en rond 12.30u op de fiets. Doel was de Lemeler berg. Een klein gedeelte hadden we zondag al gefietst maar het grootste deel was een nieuwe route. Via het leuke en levendige plaatsje Lemelerveld, deels langs het Overijssels kanaal, prachtige fietspaden, en natuur zagen we in de verte de heuvel, ruim 80 meter hoog, op de vlakte liggen. De berg is ca. 150.000 jaar geleden ontstaan toen gletsjers, zand en grind voor zich uitduwden. De grond was erg hard en niet te bewerken vandaar dat het een prachtig natuur gebied is gebleven. Omdat de boeren er hun schapen lieten grazen, is er een uitgestrekte heide ontstaan. Als gevolg van overbegrazing ontstonden er zandvlaktes. Om het stuivende zand te bedwingen werden vervolgens naaldbomen geplant. De Lemelerberg is zo een bijzonder natuurgebied, dat Europa het heeft aangewezen als Natura 2000. In 1813 is er een prachtig afgebakend park aangelegd en 100 jaar later is er ter herinnering aan 100 jaar onafhankelijkheid een monument geplaatst in de vorm van een liggende leeuw. Dit is vanwege vernieling en verwering in 1934 vervangen door een zittende leeuw op een zuil. Ook dit beeld was verweerd door de tijd en is in 2013 op weg naar 200 jaar onafhankelijk volledig gerestaureerd om de herinnering levendig te houden. De moeite waard van een bezoek en fijn dat we een E-bike hebben gezien je aardig moet klimmen. Op het hoogste punt staat een koffietentje waar we een broodje worst namen met koffie. Vervolgens maakte we een korte wandeling door de prachtige natuur. De berg af ging snel en we reden via een mooie rustige autovrije route terug naar Lemelerveld waar we wat boodschappen deden. Wat opvallend was, was dat in de supermarkt iedereen een mondkapje droeg. Rond 16.00u waren we na een rit van 33 km weer op honk. Koffietijd en daarna een borrel. We aten een heerlijke pasta maaltijd en brachten de avond rustig door.

Dag 4
Op tijd uit de veren want het doel voor vandaag was het museum Elburg. We dingen met de auto want het was net effe te ver om te fietsen. Na het ontbijt vertrokken we. We hadden een tijdslot welke om 11.00 uur startte. Een rit van ca. 30 minuten bracht ons naar een parkeerterrein aan de rand van het vestingstadje Elburg. Er was markt, echter de drukte viel erg mee. De auto parkeren en korte wandeling bracht ons bij het museum gevestigd in een voormalig Agnieten vrouwenklooster gebouwd in de eerste helft van de 15e eeuw. We werden allervriendelijkst ontvangen, mondkapje op, maar dat deert niet. Met de museumjaarkaart vrije entree. Na een korte uitleg over de eenrichtingsroute gingen we het museum in. Ons doel was eerst de tijdelijke tentoonstelling van Marianne Benkö. Zij koppelt schilderkunst aan weefkunst en vertaalt dit naar mooie wandtapijten en schilderijen met prachtige diepe kleuren en mystieke voorstellingen. Wij hebben zelf een prachtig werk van 2x2 mtr van haar in ons bezit. Marianne komt oorspronkelijk uit Hongarije en vindt haar inspiratie in de natuur dus bomen, water en luchten die dan ook terug zijn te vinden in haar werken. Op de eerste verdieping hingen een aantal prachtige werken van haar hand met de herkenbare kenmerken zoals eerder genoemd. We vervolgden onze weg verder. Er waren zes thema’s die je via de eenrichtingsweg doorloopt. Deze beschreven de geschiedenis van de stad en het klooster. De stad van geloof, recht, bedrijvigheid, water, weldoeners en stad met een plan. Alle thema’s waren fysiek vorm gegeven zodat je, je een beeld kon vormen van toen. Interessant museum. Elburg is en prachtig vesting stadje waarbij delen van de muur en stadspoorten nog zichtbaar zijn. Een doolhof van kleine straatjes en leuke (vissers)huisjes, en winkeltjes zijn bewaard gebleven of gerestaureerd en geven een prachtig beeld over de tijd van toen. Auto’s wegdenken en koetsen er voor in de plaats. In de kleine gezellige haven liggen vele botters maar ook meer moderne schepen, er is bedrijvigheid maar zeker niet zo druk zoals wellicht voor de corona. Een aantal vissers had de hengel uit gegooid in de haven om wellicht een avondmaal te vangen. Alle restaurants zijn gesloten dus dat is al een belemmering en  enkele hebben een manier bedacht om het hoofd boven water te houden. Take away koffie en gebak waardoor we ons lieten verleiden, maar de inwendige mens wil ook wat. Het motregende zacht wat op zich een trieste aanblik gaf, dus na deze rondwandeling, kopen van een pond paling reden nog naar een kringloopwinkel Dorcas in Elburg. Vervolgens via leuke binnenweggetjes, een kort bezoek aan de oevers van de IJssel bij Windesheim weer op de camping aan. We aten makkelijk, broodje vlees want de snackbar was gesloten. We hadden zo’n zin in patat maar dat kon dus niet. De avond ontspannen door gekomen.

Dag 5
Na een regenachtige nacht stonden we rond 09.00u op. Geen gezellig weer, dus lekker zitten, ontbijten en niets doen. Het bleef de hele ochtend regenen. Rond 12.00u stonden we onder de douche want vandaag zouden we naar Zwolle rijden naar museum de Fundatie. We hadden ons voorgenomen om met de auto te gaan, echter rond 13.00u werd het droog en dat zou de middag zo blijven. Dus kozen we voor de fietst. Het waaide stevig maar met de E-bike heb je daar weinig last van. Vanuit Heino reden we via een landelijke fiets route door weilanden en langs landerijen, grotendeels langs het Overijssels kanaal, naar Zwolle. We waren iets te vroeg en reden toevallig langs een kringloopwinkel, dus fiets parkeren en even binnen wippen. We vervolgden de tocht naar het centrum van Zwolle en parkeerden de fietsen voor de entree van de Fundatie. Er stond al een rij waarin we aansloten op 1.5 mtr. Na binnenkomst werden we geïnstrueerd en liepen we via een eenrichtingsroute door het museum. Alles was picobello geregeld, zolang een ieder zich maar aan de afspraken hield. Het museum heeft een grote collectie schilderijen van Citroen, Toroop, Krabbe, van Gogh, Scholte, Cremer en vele anderen. Daarnaast was er een aparte expositie van Anneke Wilbrink. We maakten een wandeling van zo’n 1.5 uur. Rond half 5 verlieten we het museum en reden, nadat Trudie nog Zwolse balletjes had gekocht van Zwolle, via dezelfde route terug naar de camping. Vlak voor de camping werden we nog verrast door een hevige maar kortstondige bui echter dat deerde niet. Na 40 km fietsen hadden we het wel even gehad. We aten een afhaal maaltijd besteld in het camping restaurant.

Dag 6
Opstaan, broodjes halen en ontbijten, douchen. Dat is eigenlijk het enige vaste ritueel elke dag. We hadden vandaag een bezoek gepland aan het Kasteel Nijenhuis met beeldentuin. Dit is een tweede locatie van museum de Fundatie in Zwolle. Na de koffie vertrokken we op de fiets om via een omweg te rijden naar het museum. Het museum ligt hier ca. 8 km vandaan. Vanaf de camping reden we binnendoor naar Raalte. Hier staat een grote kerk, ook wel de kathedraal van Salland genoemd, die in 1992 de eretitel Basiliek kreeg. Een prachtig gebouw uit 1892 met mooie glas in loodramen, een prachtig versierd altaar en mooie beeldpartijen. Een bezoek was de moeite waard. We fietsen door Raalte heen en kwamen op een soort industrieterrein en ik kon het raden, toevallig reden we langs een kringloop winkel. Hoe toevallig was dat. Maar goed een bliksembezoek en aankoop van wat kinderboeken was toch wel de moeite waard. Naar het museum was het nog zo’n 8 km fietsen. Via en prachtige zgn. boerenlandroute door weilanden, smalle fietspaden en prachtige landerijen arriveerden we rond 15.00u in het museum. We bezochten eerst het kasteel. Het is één van de best bewaarde havezaten. De geschiedenis begint in de late middeleeuwen. De eerste vermelding dateert van 1382. Het kasteel werd bewoond door diverse adellijke geslachten en werd in 1934 verkocht en raakte in verval. Het provinciebestuur werd door collectioneur/verzamelaar Dirk Hanema (directeur Boijmans van Beuningen) overtuigd om het kasteel te restaureren. Dit gebeurde in de jaren 50 vorige eeuw. Een deel werd museum en een deel woonhuis. Hanema ging er wonen en zijn collectie werd tentoongesteld in het museum. Hij woonde er tot zijn dood in 1984. Ook was hij de grondlegger van de huidige beeldentuin. In 2003/2004 is het kasteel grondig verbouwd en gerenoveerd en volledig toegankelijk voor het publiek. De verzameling omvat onder meer schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken en toegepaste kunst uit vele perioden en culturen. In de beeldentuin worden ruim 100 beelden uit de collecties van Museum de Fundatie, Museum Beelden aan Zee (Scheveningen) en de provincie Overijssel getoond op 4,5 hectare siertuin, grasvelden en bosgebied. Je kunt er heerlijk rondwandelen en genieën van de prachtige beelden en mooie natuur. Rond 17.00u gingen we weer op huis aan. Bij een plaatselijke slager haalde we een overheerlijke lasagne maaltijd. De avond in gepaste rust door gebracht.

Dag 7
Na een onrustige nacht, Trudie had pijn aan haar benen en een vervelende mug vond dat we niet mochten slapen, stond Trudie om 08.30u onder de douche. We hadden geen plannen voor vandaag. Fietsen was geen optie, gezien zij erg veel pijn in de benen had. We reden de Sallandse Auto Route. Een prachtige route door bordjes gemarkeerd die je op prachtige plekken brengt in de omgeving. Via binnen weggetjes, langs prachtige landgoederen is het heerlijk rijden en genieten. In Holten haalde we bij een take away iets te lunchen en koffie want de inwendige mens moet ook wat. We reden door natuurgebied de Holterberg. Een heuvelachtig gebied, dat deel uitmaakt van het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug. De Holterberg dankt zijn naam aan het Overijsselse dorp Holten dat ten zuiden van dit gebied ligt. In het noorden grenst dit gebied aan de Haarlerberg en Noetselerberg. Dit natuurgebied omvat veel heidevelden die worden afgewisseld door uitgestrekte (naald)bossen. Een lust voor het oog. De route behelst ca.100km waarvan we zeker driekwart gereden hebben. Rond 17.30u waren we weer op ook. Een afhaalmaaltijd was ons avondeten, gehaald bij hetzelfde restaurant waar we eerder ook al hadden afgehaald.
De laatste dag vandaag, morgen weer op huis aan. We hebben een heerlijk week gehad.