Op zaterdag vertrokken we rond 13.00 uur en arriveerden na een rit van ca. 3 uur, met wat file oponthoud in Midwolda. De caravan hadden we donderdags opgehaald bij onze vrienden Theo en Elly en geplaatst op de oprit van Roderick waar we alle spullen er in zetten. Op de camping Blauwstadhoeve werden we allerhartelijkst ontvangen door de eigenaresse. Na een snelle incheck konden we samen met de eigenaar een plek uitzoeken. Het was niet druk dus snel gevonden. Omdat het nogal had geregend mochten we niet met de eigen auto op het veld en bracht hij de caravan met een tractor naar de ruime plek. We installeerden ons snel want we krijgen er handigheid in en er was veel regen voorspeld wat later op de avond en tijdens de nacht lekker los naar beneden viel. Een simpele maaltijd hadden we voor diner. Lekker op tijd het licht uit met het getik van de regen op het dak.

Dag 2
We ontwaakten met de morgen zon. Douchen, ontbijten en lekker chillen. Rond 11 uur vertrokken we met de fiets voor een rit om het grote meer ca 30 km. Een prachtige rit met veel verbazende vergezichten en op ons pad kwam de bezoektuin in Oostwold, een straat met mooie vrijstaande huizen waar een bord stond, Tuinfleur Bezoektuin open. Nieuwsgierig als we waren plaatsten we de fietsen voor het huis en liepen de oprit op, die versiert was met prachtige bloeiende planten. Eenmaal door een ingang van een heg kwamen we op een binnenplaats met een soort van kas met wat tafeltjes en stoelen waar mensen zaten en er een heerlijke sfeer heerste. We wisten nog niets en werden welkom geheten. De eigenaar legde ons uit dat de entree €3 was inclusief koffie en dat de tuin 350 mtr diep was. Dat drong eerst niet tot ons door. Hij gaf ook aan dat er overal bankjes stonden waar we konden plaats nemen om wellicht even te zitten en te genieten. Dus op avontuur. We vielen uiteindelijk van de ene verbazing in de andere. De tuin was inderdaad heel lang en ruim 10 meter breed. Opgebouwd uit allemaal verschillende stukken tuin met een diversiteit aan beplanting en mooie vijvers. Je viel van de ene in de andere verbazing en het werd steeds mooier, zeg maar sprookjesachtig, een echte oase die veel prikkels gaf. Het was een hele wandel maar meer dan de moeite waard. Na afloop nog een lekker bakkie koffie en weer op de fiets. De route ging via de Blauwe Stad gelegen in een waterrijk gebied. We fietsten over de langste fietsbrug van Europa over het Winschoterdiep, de Pieter Smitbrug, 800 m lang en vernoemd naar de in 2020 overleden burgemeester van Oltamt. Al met al een prachtige route. Bij terugkomst in Midwolda bezochten we het atelier van Maya Wildevuur. Ze woont op het landgoed Ennemaborg. We hadden nog nooit van haar gehoord maar ze blijkt een beroemde schilderes te zijn. Er hing ook een enorme hoeveelheid schilderijen van haar hand aan de muren en in de kelder. Ze is inmiddels op leeftijd en was thuis en hebben haar nog even gezien. Een flamboyante dame met een kleurrijke bloemen krans op haar hoofd. Bij het tegenover de camping gelegen pannenkoekenhuis d' Olle Smidse bestelden we twee overheerlijke pannenkoeken. Zo kwam er een eind aan een inspirerende fietdag.

Dag 3
Vandaag maakten we een autorit in de omgeving. We lunchten in een restaurant in Vlagtwedde op een groot vakantiepark waar vrienden van ons wonen. Zij konden niet mee lunchen omdat ze erg druk waren maar gaan later in de week met ze dineren. De omgeving is prachtig, enorm veel graan-velden, men noemt het hier ook wel de graan republiek van Europa. Veel boeren zijn hier rijk van geworden wat te zien is aan de grote heren boerderijen. Ook wordt er veel mais en andere gewassen verbouwd. Het is dus een echt landbouw gebied en heel waterrijk. We bezochten een aantal kringloop winkels en via Duitsland waar we nog tankten weer terug naar de camping.

Dag 4
Vandaag weer een fietstocht van 42 km. We reden met de fietsen op de auto naar Siddeburen, elf km van de camping. Parkeerden hier de auto nabij een kringloop winkel die er niet meer was. Maar er zat ook een grote dames speciaalzaak waar Trudie goede zaken deed. Uiteindelijk op de fiets gestapt en via Steendam en langs het Schildmeer naar Appingedam. Een prachtige binnendoor route. Er was nog een brug stuk, de bomen lagen dicht, brug was dicht en er was verder geen actie. Lange files voor de brug. Meerdere fietsers waagden de overtocht, we keken elkaar aan en dachten hetzelfde, doen, dus wij ook maar. Appingedam was vanaf de middel­eeuwen tot de 18e eeuw de belang­rijkste handelsstad in de regio aan het water en groeide zodoende uit tot een welvarende plaats. In de stad zijn nog veel panden uit deze bloeiperiode terug te vinden, zoals middeleeuwse steenhuizen, de Nicolaïkerk en het oude Raadhuis. Maar ook de stijl van de Amsterdamse School, veel mooie woningen en villa’s.
De Solwerderstraat, oorspronkelijk Buten Delfstraat, is een aaneen­schakeling van historische panden, een aantal met de beroemde hangende keukentjes boven het water. Hier woonden veel kapiteins, kooplieden en gegoede burgers. Ook bezochten we de Oude Solwerd kerk uit 1783. In Delfzijl, een saaie havenstad, lunchten we in een hotel aan de dijk wat in het water staat, Eemshotel. De stad is een industriestad en vergelijkbaar met IJmuiden, Den Helder. Veel leegstand wat zo’n stad onaantrekkelijk maakt. Omdat er regen en onweer op komst was fietsten we van Delfzijl met gezwinde spoed en een behoorlijke tegenwind door het open landschap terug naar Siddeburen, waar de fietsen weer op de auto gingen en we retour camping reden. Omdat we al laat gelunched hadden namen we een broodje met een gebakken ei. Hierna nog een fiets ritje door en om Midwolda gemaakt. Het is een groot dorp met leuke straatjes en meerdere prachtige statige villa’s. Via de dijk, die langs het Oldambtmeer loopt, door de  prachtig omgeving met een groot recreatiegebied. Hier kunnen allerlei water sporten worden bedreven. Moe maar voldaan om 23.00 uur het licht uit.

Dag 5
Een culturele dag waarbij er een aantal musea op het programma stond. Trudie had weer het nodige uitzoekwerk gedaan. We gingen al vroeg op pad. Van Midwolda reden we eerst via allerlei dorpen met de meest uiteenlopende namen, 't Waar, Schaapbulten, Wartumerklap naar Termunten. Hier is een groot natuurgebied grenzend aan de Dollard  waar je zeehonden kunt spotten, thv. van Fiemel, punt van Reide. Vanaf een bezoekers-centrum loop je ca. 300mtr. via een natuurpad met aan beide zijden hoog riet naar de dijk. Daar was een uitkijkpunt vanwaar je zeehonden spot die daar rustig op het wad liggen. Fiemel was tijdens de oorlog van strategisch belang voor de Duitsers. Hier stond het grootste kust-batterij van Nederland. Dit om de havenstad Emden te beschermen tegen de bommenwerpers van de geallieerden. Er is alleen nog de bunker-stelling van over. Hier vandaan terug naar Termunten waar we de prachtige Ursus kerk bezochten en Fred de toren beklom. Een kerk uit de 13 eeuw. We reden door naar Delfzijl waar we het Muzeeaquarium bezochten. Het aquarium was gevestigd in een voormalige bunker en het museum in nieuwbouw. In het aquarium, wat uit verschillende grote bakken bestond zwommen allerlei vissen en schaaldieren uit de Noordzee. Het museum was ook nautisch en had veel scheepsmodellen en vertelde het verhaal van Delfzijl tijdens de oorlog en de opbouw na de oorlog. Ook bezochten we het kleinste museum van het noorden, ‘t Hoeske van opoe Iet. Een pareltje gevestigd in een doodnormale straat in een klein vrijstaand huis. Het was een uit de hand gelopen hobby van de allervriendelijkste eigenaresse. Verdeeld over zeven sfeervol ingerichte kamers kun je hier heerlijk dwalen in nostalgie. Het museum omvat een uitgebreide collectie: klederdrachten uit vele streken van ons land, antiek speelgoed, was-en strijkgerei,medisch antiek, keukenantiek en bijzondere voorwerpen. Tevens is er een kraamkamer ingericht waar je alles kunt vinden rondom geboorte zoals het vroeger ging. En na afloop een heerlijk kopje koffie met cake. Na het aardige is dat ze hier ook woont, hoe leuk was dat. We vervolgden onze tocht naar Warffum waar we het Openluchtmuseum Het Hoogeland bezochten. Een kijkje in het platteland van ruim honderd jaar geleden. Er waren twintig oude gebouwen waar we ervaarden hoe de mensen vroeger woonden en werkten. Woonkamers, slaapkamers en werkplaatsen zijn zo ingericht, dat het lijkt alsof de bewoners even weg waren. We lunchten hier ook. We hadden voor de volgende bestemming gereserveerd om 15.40 uur. Deze lag in Uithuizen. Het betrof de Kasteelmuseum Menkemaborg. Een volledig ingericht huis waar een indrukwekkend beeld wordt gegeven van het leven en wonen op een Groninger borg in de 18de eeuw. Het kasteel bestaat uit een groot aantal kamers, die bezocht konden worden inclusief de souterrain met keuken. Daarnaast een prachtige tuin. We aten heerlijke wraps.

Dag 6
Opstaan met veel wind en regen was niet gezellig. Een bewolkte dag dus de fietsen bleven op stal. Trudie had een ritje naar Duitsland bedacht. Om precies te zijn Ditzum. Een kustplaats aan de Eems. Via een prachtige route reden we er naar toe. Er zou een pier in zee liggen waarop je kon wandelen. Dat bleek achteraf niet zo te zijn maar er was wel een mooi uitkijkpunt waar je lekker kon uitwaaien. We reden weer terug naar Holland naar de plaats Heiligerlee. Hier is het Klokkengieterij museum gevestigd in de voormalige Klokkengieterij van A.H. van Bergen. We werden alleraardigst ontvangen en kregen een rondleiding. Deze vestiging werd geopend in 1862. In Midwolda was men in 1795 gestart. Er werden in het begin voornamelijk luidklokken gegoten voor met name kerktorens in heel Nederland. Eind jaren dertig ging het bedrijf zich toeleggen op het fabriceren van carillons. Om dit nieuwe product in de schijnwerpers te plaatsen, werd in 1942 een klokkentoren met een carillon aan de voorzijde van de klokkengieterij aangebouwd. Na de Tweede Wereldoorlog legde het bedrijf zich meer toe op het maken van brandspuiten. In 1980 ging het bedrijf failliet. Sinds 1987 is in het gerestaureerde bedrijfspand het Klokkengieterijmuseum gevestigd. Het museum geeft een beeld van de wereld van klokken, carillons en torenuurwerken. We zagen een film over het giet proces en er was een giet kuil waar honderden klokken zijn gegoten. Het museum hangt vol met oude en recentere klokken die allemaal zijn te luiden. Ook aandrijfuurwerken van kerkklokken werden ten toon gesteld. De achterkant van het museum laat de oude oven zien, waarin het brons werd gesmolten om in de gietkuil klokken te kunnen gieten. Daarnaast staat in de tuin het imposante Nationaal Monument voor Mobilisatieslachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Dit 49-delige carillon speelde verschillende melodieën en op de klokken afbeeldingen van ondermeer koningin Wilhelmina. Erg interessant. We vervolgden onze reis naar Ter Apel waar we het Kloostermuseum bezochten. Een uit de 15e eeuw daterend voormalig Kruisherenklooster en het enige nog bestaande middeleeuwse plattelands klooster in de provincie Groningen rustiek gelegen in de Kloosterenclave. Er waren diverse kamers te bezichtigen boven op de zolder en ook de kanunnik kerk en leken kerk, de ziekenzaal waar de monniken werden verzorgd maar ook mensen uit de omgeving. Ook was er een prachtige kloostertuin met meer dan 200 verschillende plantensoorten. Na deze indrukwekkende dag aten we een overheerlijke pizza in Winschoten.

Dag 7
De dag startte wederom zonnig. We vertrokken rond elf met de auto naar Westerdijkshoorn om daar de auto te parkeren en met de fiets naar Winsum te fietsen. In 2020 door ANWB uitgeroepen tot mooiste dorp van Nederland. Het was een gehucht met wat huizen en een vrijstaande klokkentoren en kleine begraafplaats. Er heeft ook een kerkje gestaan maar dat is in 1802 gesloopt en los van de kerk stond een klokkentoren deze was uit de 15e eeuw de huidige stamt uit de 18e eeuw. De eerste was al eens ingestort door slecht onderhoud. De huidige toren dient als luidklok. Naast de toren stond een pastorie wat nu een boerderij is. Een dorp met geschiedenis. We parkeerden de auto langs de weg en fietsten via een prachtige route naar Winsum. Een mooi dorp met leuke straatjes, huizen boogbruggen, kanaaltjes en twee molens. Ook hier bezochten we een mooie torenkerkje met een grote geschiedenis en staat er nog een synagoge wat een monument is. We lunchten hier in een oude herberg en vervolgens maakten we nog een rondje door het dorp en fietsten terug naar de auto. We reden naar Westeremden, voor een bezoek aan het atelier van Henk Helmantel, een Nederlands kunstschilder. Gevestigd in een middeleeuwse Weem, pastorie. We kregen de tip van een goede kennis Jos.
Het christendom speelde een belangrijke rol binnen de familie wat in zijn werken is terug te vinden. In 1967 vestigde hij zich in zijn geboortedorp om het vak uit te oefenen. Later volgde verhuizing naar de pastorie naast de Andreaskerk. Helmantel wordt in het algemeen beschouwd als een fijnschilder wat inhoudt dat hij zijn onderwerpen op een realistische manier weergeeft. Hij schildert veel stillevens interieurs van middeleeuwse kerken en kloosters, maar ook gebruiksvoorwerpen en vruchten. Helmantel is zonder de minste twijfel een Meester van deze tijd. Na de koffie die we hier nuttigden en een foto van de meester samen met Trudie reden we naar Fraeylemaborg in Slochteren. De Fraeylemaborg is gelegen op een landgoed van ruim 23 hectare. Het borggebouw ontstond meer dan zeven eeuwen geleden en kreeg aan het eind van de 18de eeuw haar huidige uiterlijk. De borg werd in de middeleeuwen als steenhuis gesticht en groeide uit tot een imponerend gebouw met invloedrijke bewoners. De vertrekken laten het tijdsbeeld tot het midden van de 20ste eeuw zien, de laatste fase van de particuliere bewoning. Om 18 uur hadden we afgesproken met onze vrienden Louk en Renée om te eten in Oudeschans bij restaurant de Piekenier. Deze schans speelde een belangrijke rol tijdens de 80 jarig oorlog. Toen de Dollard dichtslipte en steeds verder werd ingepolderd verloor de schans zijn functie en werd vervolgens Oudeschans genoemd. Er staat hier nog een prachtige garnizoenskerk uit de 17e eeuw. Een prachtig oud plaatsje waar je een leuke wandeling kunt maken over de voormalige verdedigings wallen. We hebben heerlijk gegeten. Na de heerlijk ontspannen avond weer naar de camping voor een laatste glas wijn voor het naar bed gaan.

Dag 8
Lekker uitgeslapen en ontbeten. Een rustig dagje met veel regen. We hebben nog een rondje met de auto in de omgeving gemaakt. Een kunstgalerij bezocht maar die was gesloten. Een rommelschuur bezocht en wat kringloop winkels. In de loop van de middag weer naar de camping en de voortent er af gehaald want het was droog. Toen we alles hadden opgeruimd weer regen en dat bleef de hele nacht zo.

Dag 9
Weer op naar huis. Een mooie provincie waarvan we een deel van het noorden en oosten hebben gezien. De rest volgt later.