Dag 1
Een aantal weken terug boekten we deze reis. We wilden tussendoor nog even weg en er kwam een aardige aanbieding van onze vaste cruise company de HAL voorbij, welke ons wel aansprak. Niet naar de zon maar naar het hoge noorden, Noorwegen welteverstaan. Omdat we eerder in Nieuw Zeeland waren geweest en dit een fantastische en prachtig reis was met de fjorden, de uitgestrekte landschappen, hoge bergen, prachtige watervallen en gletsjers en je geen 17000 km hoeft te vliegen was Noorwegen een goed alternatief om dit nogmaals te ervaren maar dan met een boot. Dus, zo gezegd zo gedaan. De reis was via de HAL snel geboekt. We wilden expliciet een grote balkon hut, want mocht er Corona uitbreken dan konden we in ieder geval ons kont keren, genoeg ruimte hebben en ook naar buiten kunnen. Op de MS Rotterdam zijn deze suites, dus daar hoefden we niet over na te denke
n. Nu was het zover en wat hebben we er zin in. Net of we dit jaar nog niet zijn weggeweest, dus we hebben niet te klagen, bijkomstigheid is dat we ook niet hoeven te vliegen met al die narigheid op Schiphol. Patrick, onze toekomstige schoonzoon, bracht ons naar Rotterdam, de Wilhelminakade om precies te zijn, waar in vroeger tijden ook de vele schepen van de HAL vertrokken met gelukzoekers naar de andere kant van de wereld, zo ook een deel van onze familie. Ook zat hier het voormalig hoofdkantoor. Op zich een romantisch plek waar tijden herleven en nu nog de vele cruiseschepen vertrekken. Inchecken is op zich een hele tour welke voor ons om 12.20u was. Je moet thuis al wel wat voorbereiding treffen. Er is een speciale app van de HAL die je moet downloaden, de zgn. Navigator app. Hier kun je al je gegevens op kwijt inclusief je vaccinatie gegevens. Als dit allemaal goed is gegaan kun je inchecken en krijg je je boarding pas. Dit hadden we allemaal gedaan. Tip, draai ook een papieren versie uit van je boarding pas, want er was een storing waardoor de digi snelweg bij sommige controles niet werkte en je moet deze enkele keren tonen. Wat we ook hadden gedaan was de Verifly app gedownload, dit is een nieuwe app die de HAL aanraadt waardoor je prioriteit hebt bij inchecken, eigenlijk een soort moderne incheck app. waar gegevens invult met betrekking tot gezondheid en vaccinatie. Werkt prima. By the way, je hoeft als je bent gevaccineerd geen aparte test meer te doen. Wel wordt een zelftest 3 dagen voorafgaand aangeraden, echter dit is alleen een controle voor jezelf. We waren dik op tijd, er zijn in het centrum van Rotterdam allerlei wegomleidingen wat behoorlijk tegen kan zitten. Maar goed, bij de Rotterdam Cruise Terminal snel koffers uitladen, loodzwaar door de winterkleding die we eigenlijk nooit mee hebben. Ik had al tegen Trudie gezegd, als iedereen zo’n zware koffer mee heeft, liggen de hutten op de eerste verdieping onder water. Haha. Koffers inleveren en aansluiten in de rij. Het ging redelijk snel mede door de Navigator app voor check in en Verifly app voor vaccinatie waardoor we snel op de boot stonden. Let wel, alle bagage gaat door de scan net als op een vliegveld maar ook wordt jezelf gescand. Het is iets minder streng maar houd rekening bepaalde zaken niet mee mogen. Lees goed de voorwaarden door. Op naar onze hut op het Beethovendek. Hut 4129, een prachtige Vista Suite aan de rechterzijde in de vaarrichting in scheepstermen stuurboordzijde. Iedereen was even aardig en het voelde weer als vanouds. De koffers waren er nog niet dus eerst op naar de lunch. Ook dit was weer heerlijk, een uitgebreid lopend buffet met allerlei verschillende gerechten en lekkernijen een bovenal heerlijke toetjes wat je allemaal zelf besteld. Er zijn diverse eetgelegenheden van chic tot lopend buffet, waarbij ook nog een dresscode geldt. De ála card restaurants zijn bij de volpensionprijs inbegrepen en deze zijn sowieso uitmuntend. Casual is voorgeschreven, er zijn hier echter ook gala avonden en dan geldt natuurlijk avond kledij. Daarnaast heb je ook de zgn. sterrenrestaurants waar je een meerprijs betaald. Wij hebben er voor deze week drie gereserveerd, The Pinnacles, Rudi’s sel de Mér en de Canaletto. De prijs die je moet bijbetalen varieert van €15 tot €60 per couvert. Er is dus voldoende keus, waarbij je begrijpt dat door de verschillende dress codes die koffers zwaarder worden. Maar goed terug naar de hut en de koffers uitpakken. Er is voldoende kast ruimte. Voordat echter het feest gaat beginnen is er de sloepen rol zeg maar een veiligheids-protocol. Voor Corona moest iedereen zich op hetzelfde tijdstip melden op een bepaald dek waar je hut aan was verbonden. Daar kreeg je met hele groepen uitleg wat te doen bij een eventuele calamiteiten. Het wachten was altijd op mensen die ontbraken en als het koud is was dat geen pretje. Dit is niet meer. Op je plastic boardingpass, die je bij je hut ontvangt, staat een dek waar je je moet melden welke weer correspondeert met de reddingboot waar je in moet plaatsnemen. Je meldt je hier als individu en je wordt ter plekke ingecheckt zodat je weet waar je moet zijn bij een eventueel alarm en geregistreerd staat. Daarnaast moet je voor een bepaald tijdstip de ontruimingsfilm bekijken op je tv, waarna je de tv pas kunt gebruiken. Als je twee zaken hebt gedaan en alle reizigers hebben dit gedaan kan de boot pas weg. We dronken vervolgens nog koffie met wat lekkers, melden ons bij de Greenhouse Spa waar we thuis al een weekabonnement hadden gekocht voor de nodige ontspanning in de hydro pool en de diverse sauna’s en rond 16.30u vertrokken we. Er volgde een aangename en  leuke tocht over de Nieuwe Waterweg, waar veel mensen langs de kant en in de appartementen zwaaiden naar de boot. Wij natuurlijk enthousiast terug zwaaien. We hadden een tafel gereserveerd om 20.15u en hebben uitmuntend gegeten. Nog even een wandeling langs de shops en de diverse bars met muziek, wat veelal aan ons niet is gegund, erg druk en na zo’n dag heb je het wel gehad waren we rond 22.00u in onze hut. Er was vanavond geen theatershow. Gelukkig hebben we ook een internet abonnement genomen zodat ik ons reisverslag op de website kan plaatsen en niet hoef te wachten tot we weer aan de wal zijn. By the way, mondkapjes zijn niet verplicht maar wordt op de drukke plekken ten zeerste aangeraden. Dat was wel weer even wennen. Morgen een zeedag. 

Dag 2
Na een onrustige nacht, eerste nacht altijd effe wennen het schip bewoog behoorlijk, stonden we om 07.30u op. We zouden om 09.00u ontbijt hebben in het restaurant en hadden vooraf koffie op de kamer besteld, dus nog even chillen, douchen en aankleden. Na het ontbijt, was er een welkomst meeting voor de mariners gasten. Aan boord spaar je punten voor al je uitgaven, zeg maar een soort Air Miles. Hiermee bouw je een aantal extra voordelen op, en wat hoger in Mariner-rang, wat meer voordelen. Wij zijn inmiddels three star Mariner. We werden ontvangen door de Kapitein en zijn staf die aan ons werd voorgesteld. Onder het genot van een hapje en drankje raak je, als je hier behoefte aan hebt, aan de praat met mede passagiers. Wij hebben daar nooit zoveel behoefte aan, soms ontstaat een gesprek spontaan maar bij ons blijft het daar wel bij. Wij vermaken ons prima met z’n tweeën. Aansluitend naar het theater waar een presentatie was over de excursies in de diverse havens. Wij hebben er al drie geboekt, echter niet bij de HAL maar bij een Noorse touroperator, wat voordeliger uitpakt. Wel weer zorgen dat je op tijd terug bent op de boot maar dat garandeert deze operator en ondertussen hebben we hier wel ervaring mee. Het is maar een tip en je moet er soms wat moeite voor doen. Tussentijds geluncht en Trudie had nog een prijsvraag gewonnen bij één van de juwelshops. Om 15u starte de high tea, dus dat wilden we niet missen. Lekkernijen onder het genot van kopjes thee. Door de korte nachtrust terug naar de cabin voor een rustpauze. Om 17u togen we naar de Greenhouse Spa voor ontspanning in de hydropool, Turkse en Finse sauna en lekker uitrusten op de stenen warmte banken, heerlijk. Ook dit is een absolute aanrader als je gaat cruisen, het kost wel extra maar maakt het zo compleet en het voordeel is dat er een beperkte inschrijving is voor het aantal gasten, dus nooit druk. Daarnaast handig als je tijdens etenstijd gaat want dan heb je vaak alles voor jezelf. De reis gaat vooralsnog voorspoedig en inmiddels is het 19.30u en kwam de zuidkust van Noorwegen in zicht. Vanavond gala-avond dus iedereen zag er weer op z’n paasbest uit. De dansshow in het theater ging niet door vanwege de weersomstandigheden waardoor het schip teveel bewoog. Toen we terug kwamen op de kamer kwam net de loods aan boord die het schip begeleidt door de Hardangerfjord naar Eidfjord waar we om 07.00u aankomen.

Dag 3 
Om 07.00 uit bed, hoezo vakantie. Douchen en aankleden want om 10.00u hadden we een excursie gepland met een RIB, een supersnelle speedboat. Het ontbijt lieten we om 07.30u op de kamer komen. De Rotterdam lag inmiddels aan de kade, het was zwaar bewolkt en het regende. Dat kon de pret niet deren. We lagen, omringt door enorme bergen, waar watervallen groot en klein van grote hoogte naar beneden denderden, in een prachtige fjord bij het plaatsje Eidfjord. Een dorp met 900 inwoners wat grotendeels leeft van toerisme en van een enorme waterenergie gedreven elektriciteitscentrale waar velen uit het dorp werken. Na het ontbijt konden we van het schip af. Even oriënteren waar we moesten zijn want we hadden de tocht niet via de HAL geboekt maar via GetYourGuide. Een handige app die wereldwijd excursies aanbied en vele malen goedkoper is dan de HAL. Ook NorwayExcursions is een aanrader. Bij de plaatselijke VVV in de haven kun je ook excursies boeken. Maar goed, de aanbieder van de RIB lag op nog geen 100m lopen van de cruise terminal. Het regende zacht dus een paraplu bood uitkomst. We waren veel te vroeg dus eerst maar eens een oriënterend rondje Eidfjord. Een schattig klein Noors dorpje met leuke veelal rood gekleurde huisjes waar je snel bent uitgelopen en weinig heeft te bieden op wat restaurants, kleine winkeltjes en een VVV na. De Hardanger Fjordsafari was snel gevonden. We kregen een warm pak aan en een zwemvest. Muts en handschoenen werden aangeraden zo ook een veiligheidsbril die we kregen, en dat was zeker nodig. De boot was een grote boot met 12 stoeltjes op rijen van 3 en 2 motoren van 200 pk. Er ontstond door de pakken grote hilariteit omdat een Michelin mannetje nog het meest in de buurt komt van een omschrijving. Maar voor wind en regen heb je dit echt nodig. De kapitein verwelkomde ons, deed een veiligheidsprototol waarna we, na een fotorondje, vertrokken. Wat was dat gaaf en sensationeel. Met een enorme snelheid spoot de boot vooruit en voeren we door de fjord waarbij de kapitein uitleg gaf over de leefomstandigheden van de lokale bevolking maar ook over de dieren die hier huizen. Daarnaast stopten we zo nu en dan onder aan een waterval en lag hij de punt van de boot er onder. Een prachtig tocht en regelrechte aanrader en de bril was zeker nodig want bij deze snelheid worden regendruppels zo hard als hagel en dat doet zeer. Ook zagen we zeehonden en er zwemmen in het zomer seizoen Orka’s , maar niet vandaag. Terug in de haven weer omkleden nog een rondje lopen en weer terug naar het schip. Na de lunch even chillen op de kamer waarna we om 15.00 uur weer vertrokken om nu bij daglicht de terugtocht vanuit de fjord naar zee te ervaren. We voeren hierbij ook nog onder een prachtige brug door, de Hardangerfjordbrug. Om 17.30u op naar de Spa voor de dagelijkse ontspanning waarna we rond 20.15u gingen dineren. Na het diner op naar het theater waar een wervelende show werd opgevoerd waarna we om 23.15u weer op de kamer waren en na wat lezen in dromenland verzeilden. Op naar Alesund. 

Dag 4 
De eerste nacht doorgeslapen, zo heerlijk. Ontbijt op de kamer en gereedmaken voor de geplande excursie. Om 09.15u melden we ons op de kade bij de gids van Norway Excursions voor de ultimate Alesund sightseeing tour. Op de steiger staan allerlei aanbieders van excursies en ook is er een hop on hop off bus. Voor ons kwam er een luxe touringcar voorrijden. De bus zat vol met voor het grootste deel Amerikanen en Canadezen. Erg gezellig en direct voldoende gespreksstof. Om 09.30u vertrokken we. Een route die ons eerst naar het hoogste punt van Alesund leidde, Mount Aska, vanwaar we een spectaculair uitzicht hadden over de stad en de omliggende eilanden. Op de omliggende bergen lag zelfs nog sneeuw. De temperatuur was goed, zeker voor de tijd van het jaar en de zon scheen. Deze omgeving bestaat voor het grootste gedeelte uit eilanden die via bruggen en onderwater tunnels met elkaar zijn verbonden. Daarnaast varen er veel ferries. De weg naar Aska is een smalle weg waar passeren niet makkelijk is, zeker niet met al de overige bussen. Vanhier reden we naar het openluchtmuseum Sunnmøre museum. Dit museum geeft een beeld van de geschiedenis van deze omgeving. Eeuwen terug was het leven hier hard, mensen waren arm en leefde veelal van de visserij. Er staan 55 originele huisjes, die je kunt betreden en zien hoe de mensen indertijd leefden, mar ook de veranderingen door de eeuwen heen. Het is eigenlijk net het openlucht museum in Orvelte. Van woonhuisjes, tot voorraadplekken, kleine winkeltjes, een schooltje etc. Daarnaast zijn er wisselende exposities en is er een prachtig boothuis met een enorme collectie houten schepen, een lust voor het oog. We waren hier 1,5 uur, veel te kort. Via een prachtige rit met onderwatertunnels en bruggen bereikten we het eiland Godøy met het alleraardigst vissersplaatsje Alnes. Een prachtig vergezicht over de oceaan en zelfs een bezoek aan de vuurtoren was hier ons hoogtepunt. Via een zestal steile trappen bereikten we de top en konden we zelfs buitenom lopen, spectaculair en spannend. We vervolgden de tocht naar het eiland Giske. Hier bezochten we een oude protestantse kerk uit de 12e eeuw en op dit eiland is ook de beroemde Viking Rollo geboren. Het eiland is redelijk vlak en er is veeteelt. Vanhier reden we terug naar Alesund waar een sightseeing tour volgde. Een grote brand in 1904 verwoeste 800 huizen. Aangezien de huizen van hout waren en dicht op elkaar stonden laat het zich raden hoe het kwam dat er zoveel huizen waren verwoest. Wat bijzonder was, was dat er maar 1 slachtoffer was gevallen. Een groot deel van de stad werd tussen 1904 en 1912 herbouwd in Art Nouveau stijl, herkenbaar aan de bijzondere architectuur. De wet schreef direct voor dat er niet meer mocht worden gebouwd met hout. Om 14.00 uur weer bij de boot. Eerst lunchen en terug naar de hut om lekker te chillen op het balkon. Om 15.30u naar de Spa om weer lekker te ontspannen. Ons diner was vanavond in Rudi’s Sel de Mer, een specialiteiten restaurant waar je voor moet bij-betalen maar dat was meer dan de moeite waard. Na het diner een bezoek aan het theater waar met live muziek een deel van de film Earth werd gedraaid. Vervolgens na een prachtige dag, uitgeput ons bed opzoeken. 

Dag 5
Een nieuwe dag met nieuwe uitdagingen. We arriveerden vanmorgen rond 6.30u in de Geirangerfjord. Deze staat op de Unesco Wereld Erfgoedlijst. Aanmeren is iets heel bijzonders hier. Het schip wordt voor en achter aan boeien vast gelegd. Er is een drijvende pier die uit drie delen bestaat en deels scharniert aan de wal. Deze vaart langzaam naar het schip toe en het laatste stuk wordt langszij vastgelegd aan het schip. Er ontstaat dan net als op Schiphol een loop brug naar het land. Heel slim. We ontbeten vandaag in het selfservice restaurant en liepen om 09.30 uur naar de kleine cruise haven. Er wonen hier ca. 200 mensen en alles is hier eigenlijk berg, links, rechts en achter. De hoogste berg is 1500 m. Het haventje is erg klein en zo’n groot schip neemt dus behoorlijk wat ruimte in, plus dat er zo’n 2000 mensen dit dorp overspoeld. We hadden vandaag een excursie met de bus, Geiranger Mt. Dalsnibba op 1500 m en Eagle Road een spectaculaire weg met 11 haarspeld en prachtige views, wederom geboekt bij Norway Excursions. De berg is de hoogste berg van Noorwegen waarvan de top met auto en bus is te bereiken. In het kleine haventje zijn een aantal souvenirswinkeltjes, restaurantjes en een supermarkt Joker genaamd. We liepen hier naartoe lettende op een dame met een geel vest guide, net als gisteren. Maar al wat we zagen waren veel mensen en geen gids. Dus maar even bellen wat prima ging. Ik kreeg direct contact en wat bleek, de bus stond niet in de haven maar een stukje verder bij de supermarktparkeerplek, een straatje voorbij een wit gebouw waar tickets werden verkocht voor andere excursies. Dit stond ook op de boeking echter had ik niet goed gezien. Maar goed we waren op tijd en werden vriendelijk opgewacht en de bus zat vol. Alles staat op Google maps. Er zijn hier ook kleine 2 zits elektrische autootjes te huur waarmee je ook naar boven kunt rijden. Echter we kwamen deze onderweg tegen, je moet met al dat busverkeer en campers die je tegenkomt wel stalen zenuwen hebben. Ook is er een Hop on Hop off bus waarmee je je omgeving kunt verkennen. Niet naar de top zover komt deze niet maar wel de Eagle Road. Niet lang daarna vertrokken we en het ging direct steil omhoog. Via een groot aantal haarspeldbochten klommen we langzaam omhoog. Passeren van bussen is hier wel een dingetje want dat gaat maar net, en er zijn gelukkig uitsparingen. De eerste fotostop was bij Flydalsjuvet, een prachtig punt op ca. 600 m met uitzicht op de fjord en de boot. Hier is ook een toilet gelegenheid. Toen we weer in zouden stappen was er lichte paniek bij Trudie want na toiletbezoek was ze haar boardingpass kwijt. Ik gaf dit aan, aan de gids en zij gaf aan dit ik nog wel even kon gaan checken of de pas er nog lag. Bij de toilet was het toch wel druk en een aantal Spaanse dames gaven aan dat het een damestoilet was. Ik op mijn beste Spaans uitgelegd wat er aan de hand was, dus allemaal zoeken maar geen pas. Nu dat komt dan later wel weer. Vervolgens door naar de top. Een adembenemende rit, de prachtige wolkenmassa’s tussen de bergen en de sneeuw. De temperatuur daalde van 14 graden naar 3, echter met laagjes kleding is dit goed te doen en het was droog. Tussentijds passeerden we nog een soort tolpoort omdat, het laatste stuk privé eigendom is. Lekkere verdienste want voor een bus is de toegang ruim €250. Er is hier geen boomgroei meer dus prachtige vergezichten. De bus werd op 1500 m geparkeerd op een plateau. Wat was dit fantastisch, nu hebben we al aardig wat gezien maar toch blijft het iedere keer weer spectaculair. De vergezichten, dieptes en ook hiervandaan lag in de verre diepte de boot en keek je ook prachtig de fjord in. Ook hier weer toiletten en een restaurant met souvenirswinkeltje. Er lagen hier ook flinke bergen sneeuw, natuurlijk gaaf want je zou in Nederland zomaar bijna vergeten hoe dat er ook al weer uitzag. Na de nodige films en foto’s weer in de bus om via dezelfde weg weer terug te rijden. We passeerden hierbij een enorm gletsjer meer, Djupvatnet, op 1000m boven zeeniveau, ook hier weer een fotostop. Gletsjermeren ontstaan wanneer gletsjers de zee niet kunnen bereiken. Logisch toch en daarnaast is er een overstroom middels watervallen. Doordat we dezelfde weg weer terug namen kwamen we weer langs de boot en reden door naar de Eagle Road. Een fantastische rit via 11 grote haarspeldbochten met prachtige vergezichten rondom. Bij de laatste haarspeldbocht was een plateau Ørnesvingen op zo’n 400m hoogte voor een fotoshoot met een prachtig uitzicht op de Geirangerfjord en de waterval de zeven zusters. Een prachtige excursie en we werden om 13.30u weer bij de boot afgezet. We gingen nog even een rondje doen, er is ook als je geen excursie doet best wel wat te zien hier. Bij het parkeerterrein waar we op de bus stapte start een waterval Vesterasfjeljet wandeling. Er loopt direct een snel stromend riviertje waar een pad langsloopt. Nog geen 100m verder is de waterval. Je kunt via een trap een heel eind naar boven klimmen en loopt langs de prachtig waterval die in hoog tempo naar beneden dendert. Prachtig om te zien. Je kunt de hike verlengen naar uitzicht punt Løsta op 500m hoogte. Wij hebben dit niet gedaan en zijn weer teruggegaan naar de boot na nog een bezoek aan een souvenirwinkel. Bij de boot aangekomen gaven we op de steiger aan dat Trudie haar boardingpass had verloren. Ze vroegen Trudie haar naam en wat bleek de dame van de beveiliging had hem in haar jas. Ingeleverd door iemand anders van de boot die deze had gevonden. Eind goed al goed. We vertrokken om 17.00 uur en voeren door de fjord terug naar zee. Een spectaculaire tocht met links en rechts veel kleine watervallen die van grote hoogte in de fjord eindigde, met als hoogtepunt, de zeven zusters zeven watervallen naast elkaar, adembenemend en er tegen over op de andere oever nog een prachtige waterval. Altijd spectaculair, we hebben grotere watervallen gezien maar toch blijft het steeds fascinerend. Om 20.30u weer in gala aan het diner, aansluitend theater en om middernacht het licht uit.

Dag 6 
Vandaag was Bergen onze bestemming, de tweede stad van Noorwegen. MSRotterdam meerde rond 07.00u af in de haven. We waren om 6.00 uur al wakker want ik had op het formulier voor het ontbijt op de kamer geen tijd ingevuld, dus werden we gebeld. Eigen schuld. Maar het kwam goed. Na het ontbijt gingen we rond 09.30 uur van boord. We hadden geen excursie geboekt want er zat eigenlijk niets bij wat ons bekoorde. Het schip ligt dicht bij het centrum en veel ligt op loop afstand. Daarnaast kun je de Hop on Hop of nemen voor bezienswaardigheden die wat verder weg liggen van het centrum. Deze staan bij de uitgang van de haven bovendien is er een goed OV netwerk. Wil je wat meer uitdagends dan staan er elektrische huurfietsen en steppen in de stad, te pas en te onpas. Voor wat wij wilden zien was dit allemaal niet nodig. We liepen eerst naar de vismarkt waar verse vis, schaaldieren, enorme krabben en kreeften en alles wat maar met vis had te maken lag uitgestald. Wel anders dan de markten in Zuid Europese landen maar vis blijft vis. Het is best een bezoekje waard, ook de historische gekleurde houten pakhuizen in de wijk Bryggen, aan de andere kant van de haven tegenover de vismarkt, zijn wel een omloopje waard en er staat nog een oude burcht welke is te bezoeken. Onze volgende stop was de Fløybanen. Een kabeltrein die je langs een steile helling 320 meter omhoog naar Fløyen brengt. Kosten ca.€15 pp. Bergen ligt tussen twee fjorden in, de Hardanger en Sognefjord en beschut tussen zeven beboste bergen. Op één van de bergen ligt Fløyen een plateau welke je een prachtig uitzicht biedt over de stad. Tevens is er een enorm park waar kinderen naar hartelust kunnen spelen en je in het restaurant een kop koffie kunt nemen. We maakten wat foto’s en wandelden wat rond alvorens we weer naar down town gingen en hier koffie namen. Van onze zoon kregen we nog een verassende tip om naar een woonwijk te gaan met allemaal historische witte huisjes. Een leuke wijk met smalle idyllische straatjes en stegen, potten met bloemen staan voor de deur. Het is net een groot hofje, erg leuk. De plek is rondom de kerk Nikirken. Het is af en toe behoorlijk klimmen gezien de hoogte verschillen. Rond 14.30u waren we weer aan boord en togen als eerste naar de Greenhouse Spa. Het was lekker rustig dus een rondje sauna en heerlijk ontspannen op de ligbanken doet de mens goed. Terug naar de cabin waar we nog heerlijk hebben gechild onder het genot van een portie bitterballen. Het was onze laatste avond in het ala card restaurant, morgen diner in de Canaletto. Wij boeken altijd open seating, dus dineren wanneer je wilt na 19.30 uur en reserveren een vaste tweepersoons tafel voor de hele cruiseperiode. Voor onze vaste obers en de hut steward nemen we altijd wat Hollandse souveniertjes mee dit keer waren dat Bardika en Dede en onze cabin steward Catur. Dit gaven we hen en wie goed doet, goed ontmoet kregen we van Bardika, hij komt uit Bali, een klein houten surfplankje gemaakt door zijn vader, alleraardigst. We besloten de avond in het theater. Het weer werd steeds slechter en de boot deinde langzaam, kom je lekker in slaap.

Dag 7 
Rond tweeën werden we beiden wakker, de boot ging enorm tekeer, ging van links naar rechts en spullen vielen om en van tafel en even naar de wc lopen was een uitdaging dus op de knieën. Dit hadden we niet eerder meegemaakt en gaf een beetje de Titanic gedachte. We zijn met zwemvesten aan gaan slapen........grapje. De kapitein had vandaag toegelicht dat er windstoten waren tot 100 km per uur met orkaankracht. Met het licht aan zijn we toch in diepe slaap gevallen. Wellicht dat menigeen zeeziek is geworden ook al omdat er gisteravond een grote oranje party was waar wellicht veel is ingenomen. Om 07.30u opgestaan. Lekker niets doen vandaag, ontbijt in het ala card restaurant, heerlijk naar de hydropool geweest en voor de rest niets oja, koffers ingepakt want het was onze laatste dag aan boord. We aten vanavond bij de Canaletto, een Italiaans specialiteiten restaurant. Het was de laatste dag op de boot.

Dag 8 
Om 06.00 uur meerde de boot aan in Rotterdam. Een laatste ontbijt in het restaurant waarna we om 10.00 uur de boot verlieten. Patrick kwam ons weer halen wat erg fijn was. We hebben een fantastische reis gehad, kort maar intensief beleefd. We dromen alweer van de volgende cruise.