Onze buren Theo en Ellie, brachten ons rond 09.00 uur naar Schiphol. Na een snelle incheck vertrokken we rond 12.00 uur via Milaan naar Athene. We vlogen met Alitalia wat altijd wel bevalt. Een overstap in Milaan scheelde weer in de vliegkosten en deze dag ben je toch al kwijt. De vliegreis via internet geboekt waar we steeds meer handigheid in krijgen. Rond 18.30 landen we op Athene. Snel de koffers halen en Michael stond ons al op te wachten. Vanaf het vliegveld reden we eerst naar Soúnio de meest zuidelijke punt van het Griekse vaste land in de provincie Attica. Hier staat een tempel van Poseidon en kun je een schitterende zonsondergang waarnemen. Nu dat was niet teveel gezegd, het was inderdaad erg mooi. Ter plaatste kun je na de zonsondergang onder het genot van een drankje heerlijk genieten op een terras. Van hier reden we langs de oostkust terug naar Athene. Het weer was prima. Terug in Athene reed Michael ons naar de wijk waar hij woonde en stopten we bij een visrestaurant van een vriend. Hier aten we heerlijk vis. Rond middernacht reden we naar ons onderkomen voor de komende zeven dagen. Een mooi appartement op de derde verdieping van het ouderlijke huis in de wijk Metamorfossi met een prachtig uitzicht over Athene. Onze slaapkamer grensde aan een schitterend overdekt terras waar het heerlijk toeven was. Na een lange dag vielen we rond enen in slaap.

Woensdag 31 mei
Op tijd uit de veren. We hadden vandaag geen auto ter beschikking dus een bezoek naar het centrum van Athene stond op het programma. Na het ontbijt bracht een buurman ons naar het metro station Iraklio vanwaar we naar het centrum reden. We stapten uit op het station Monastiraki. Hier vind je overblijfselen van de "Romeinse Bibliotheek" van Hadrianus in de Areos straat vlakbij het Monastiraki plein. Op de achtergrond zie je de Akropolis. Van hier liepen we richting Acropolis. Eerst lunchen met uitzicht op de Acropolis. De Acropolis is de bekendste ruïne en het symbool van Athene. De tempel bovenop de berg (men denkt vaak dat dit de Acropolis is) is het prachtige Parthenon (vanaf 1983 gerenoveerd). Erg mooi. Ook vind je hier het Dionysos amfitheater (4e eeuws voor Christus) waarin nu nog tijdens optredens en concerten ruim 17.000 toeschouwers kunnen genieten, het Herodeion is een ander amfitheater, het Propylaea, de mooie tempel van Athena Nike (420 voor Christus, prachtig aanzicht en uitzicht)), het gouden ivoren beeld van godin Athena (10 meter hoog), het Erechtheion (420-406 voor Christus met mooie beelden en zuilen), het oudste rechtsgebouw Areios Pagos en de Pnyx (biedt ruimte aan 10.000 bezoekers). Vergeet niet een bezoek te brengen aan het Acropolis museum. Entree is eenmalig 12,50 Euro voor alle overige archeologische terreinen in Athene. Het was gezien de warme weersomstandigheden een bezoek meer dan waard. Van hier liepen we richting het centrum en bezochten we het Olympeion met de Acropolis op de achtergrond. Dit zijn de indrukwekkende overblijfselen van wat ooit de grootste Oud-Griekse tempel in Griekenland moet zijn geweest. Ook hier een tempel van Poseidon. Vervolgens naar het "Kalimarmaro" of "Panathinaïko Stadio" het gerestaureerde stadion uit de Oudheid waar in 1896 de eerste moderne Olympische Spelen werden gehouden. Rond vieren tijd voor een terrasje waar we genoten van onze cocktail. Wat een indrukwekkende dag. We genoten met volle teugen en het voordeel is dat je je eigen gids bij je hebt. Een taxi, spotgoedkoop, bracht ons terug naar “huis”. Heerlijk op het balkon, douchen en een echte Griekse maaltijd besteld. Souvlaki en lamsvlees en natuurlijk weer zo’n overheerlijke salade met fêta. Rond elfen werden we opgeschrikt door een telefoontje. Roderick onze zoon belde met een vervelende boodschap die ons tijdens de week die komen ging danig heeft bezig gehouden. Een goede vriend van ons was getroffen door een beroerte. Dat was schrikken. Gelukkig ging in de komende periode zijn toestand vooruit. Rond middernacht doken we het bed in.

Donderdag 1 juni
Om 8.30 uur uit bed. Fred ging naar de bakker voor broodjes, want ontbijten doen ze hier in Griekenland, net als zoveel Zuid Europese landen niet echt. Maar wij Nederlanders houden van een stevig ontbijt. Het prijspeil is niet helemaal gelijk aan Nederland. Boodschappen zijn goedkoper en uit eten is niet duur. Wel opletten waar je eet. Vandaag hadden we weer een auto. We zouden naar de Peloponessus gaan een groot schiereiland ten zuidwesten van Athene.  De Peleponessos biedt een grote variatie aan natuur en cultuur. Zo kun je er zowel ruige gebergten, als groene dalen en vlakten tegenkomen, er zijn fantastische kustplaatsen en er zijn bovendien een hoop bezienswaardigheden uit de oudheid te bezichtigen. In één dag kun je zeker het eiland niet rond rijden. De term schiereiland is eigenlijk niet juist want het eiland wordt door het kanaal van Korinthe gescheiden van het vaste land. Dit was dus ook onze eerste stop. Via de snelweg, let wel de grote wegen zijn tolwegen en je hebt weinig keus om binnendoor te rijden. Tevens zijn de binnenwegen erg slecht. De tol is goedkoop gemiddeld 2.70 euro voor een behoorlijke afstand en dan heb je de terugreis gratis. Het kanaal van Korinthe is zeer bijzonder. De stormachtige zuidpunt van de Peloponnesos was in de Oudheid een gevreesde kaap. Daarom werden vrachtschepen liever aan de ene oever van de landengte uitgeladen, op ossenwagens 6 km over de "diolkos" (een soort primitieve spoorlijn waarvan nog resten te zien zijn) getrokken en aan de andere kant weer te water gelaten en ingeladen. Dit intense vrachtverkeer heeft de rijkdom van Korinthe veroorzaakt, en er werden al vroeg plannen gemaakt voor de aanleg van een kanaal. Nero stak in 66 n. Chr. de eerste (gouden!) spade in de grond. Vervolgens werd er uit alle macht verder gespit door 6.000 joodse dwangarbeiders. Aan de ene kant vorderde men 2 km, aan de andere kant 1,5 km, maar om allerlei redenen werd het werk op een bepaald moment gestaakt. Pas in 1882 werden de werken met Frans kapitaal en moderne middelen hervat en tenslotte in 1893 voltooid, al dreigde het ook toen nog even mis te gaan door een faillissement van de Franse kanaalmaatschappij. In een tijd waarin enorme containerschepen met gemak weer om de kaap heen varen is het kanaal nu in feite overbodig geworden, maar het wordt nog wel door kleine vrachtschepen gebruikt. De twee enige één voor het autoverkeer, één voor de spoorweg) die de Peloponnesos met de rest van het Europese vasteland verbinden, liggen ongeveer 70 m boven de waterspiegel. Wat een wonder gemaakt door mensenhanden. Op het terras nam ik voor het eerst ijskoffie wat ik voor het verdere verblijf op bijna alle terrasjes nam. Vervolgens reden we door naar het Epidavros. Het best bewaarde theater van Griekenland uit de vierde eeuw voor Chr. met 12000  tot 14000 zitplaatsen wordt in de zomer nog steeds gebruikt voor voorstellingen van de klassieke drama's (Epidavros Festival). Het meest verbazingwekkende is de geweldige akoestiek. Ik stond in het midden van de Arena en Trudie zat bovenin. Daar hoorde ze mij fluisteren. Men noemt het ook het wonder van Epidauros en tot op de laatste rijen hoor je zelfs het kleinste geluid. Toegang was zes euro. Let op, op de zondagen zijn veel bezienswaardigheden gratis. http://www.grieksegids.nl/vakantieland/peloponnesos/epidavros.htm
Van hier reden we naar de kust, om nog wat te zwemmen en pikten een terrasje met een schitterend uitzicht op de Egeïsche Zee. Vervolgens reden we naar Nafplion, een gezellig havenstadje in de schaduw van een grote rots waarop het Palamidi-kasteel staat. Dicht bij de haven ligt het vestingeiland Bourzi met een Venetiaans fort. Op de Akronafplia zijn de oudste sporen van bewoning in deze streek gevonden. (3000 v. Chr.) Byzantijnen, Franken, Venetianen en Turken hebben elkaar hier in de loop der tijd als heerser afgewisseld, maar de Grieken hebben altijd onafhankelijkheid gewild. Van 1829 tot 1834 was Nafplion eerste hoofdstad van het bevrijde Griekenland. Het was inmiddels al laat zodat we rond negenen terg waren. We aten vanavond pizza wat heel goed smaakte. Om 23.30 uur deden we het licht uit.

Vrijdag 2 juni.
Een dag rust. Heerlijk ontbeten, natuurlijk weer broodjes en allerlei andere hartigheden. Trudie en ik gingen vandaag samen op pad de omgeving verkennen. We bezochten het stadscentrum wat niet zo heel veel voor stelde in deze voorstad. Achteraf hoorden we dat we de verkeerde kant waren uitgelopen. Elders waren veel meer winkels. Het terrasgevoel had ons al aardig in de greep dus heerlijk op het terras gezeten. De rest van de middag heerlijk op de grote veranda van Michael gezeten. Wij hebben vandaag inkopen gedaan en gekookt. Bloemkool, aardappelen en biefstuk. Het was voortreffelijk.

Zaterdag 3 juni
Een heel dagje strand hoort er natuurlijk ook bij. Michael wist een mooi strand aan de oostkant van Athene bij Rafina. We hebben heerlijk gebakken, gezwommen en gelezen. Het zeewater was erg verfrissend en de zee was kraakhelder. Aan het eind van de dag waren we als kreeften. Verschrikkelijk verbrand ondanks de parasol. Maar ja, we wilden een kleurtje maar het deed erg zeer. Rond vijven gingen we weer op huis aan. Een terrasje bij een stuwdam bood mooi uitzicht en een geweldige sfeer. ’s Avonds weer Grieks gegeten, Souflaki, heerlijk op een terras in het centrum gezeten en genoten van een zwoele zomeravond met doorgebakken ruggen. Wat hebben we een last gehad gedurende de nacht, maar wie fijn wil gaan moet pijn doorstaan.

Zondag 4 juni
Op tijd uit de veren. De winkels waren dicht en we hadden verzuimd om gisteren broodjes te halen. Dat was dikke pech. Gelukkig hadden we nog crackers en wat andere lekkere dingen dus geen knorrende maag. Na het ontbijt rond half elf opperde Michael om naar Delphi te gaan. Het archeologische Delphi, met het heiligdom en het orakel van de god van het licht Apollo, werd door de klassieken als de "navel der aarde" beschouwd.  Delphi was het grootste religieuze en geestelijke centrum van het oude Griekenland, met een roem en een autoriteit die uitstraalden over het hele Middellandse Zeegebied. Uit landen in de verste uithoeken van de toenmalig bekende wereld kwamen officiële delegaties de wijze voorspellingen raadplegen van de priesteres van de god over belangrijke staatszaken als oorlog en vrede, maar er kwamen ook gewone mensen met hun persoonlijke problemen. De glorie van het orakel bleef tijdens de hele oudheid bijna onverminderd, maar met de opkomst van het Christendom en het verdwijnen van de idolatrie, raakte het heiligdom in verval en tenslotte geheel in onbruik. Het was een lange en warme rit er naar toe. Onderweg nog even opgestoken. Het was zondag en we werden verrast dat de toegang gratis was inclusief het museum. Een geweldig archeologisch wonder. Het was wel klimmen omdat je voor een bezoek beter van boven naar beneden kunt lopen en starten bij het gigantische museum stadion of wat er nog van over is. Het was een wonder dat mensen handen dit hebben kunnen maken. Je kunt hier uren rondlopen en je verbazen. Ook het is een bezoek waard. Het is niet groot maar herbergt schitterende beelden en verteld hoe een en ander is ontstaan. Hier vandaan reden we naar het stadje Delphi. Zeer toeristisch maar een bezoekje waard. Trudie heeft hier in een klein winkeltje heerlijke koekjes gekocht De waar het hoofdingrediënt walnoten waren. Zelfs de Beatles hebben een bezoek gebracht aan deze winkel.
Vervolgens doken we een restaurant in voor de avond maaltijd. Er was geen kaart dus we wisten niet hoe duur het hier was en wat er te eten was. De eigenaresse noemden bepaalde gerechten op. Ik was er wantrouwig om zomaar te bestellen omdat we al menig maal bedonderd zijn in het buitenland met menu’s special for you. Maar ja, om maar geen stampij te maken, toch maar besteld. Heerlijke voorgerechtjes en een goed stuk vlees met gebakken aardappelen en een heerlijk glas Griekse wijn. De rekening euro 43, nu dat was een geweldige opsteker. Zo zie je maar als je een Griek bij je hebt voel je, je toch zekerder en niet belazerd. Op naar huis. Een lange terug rit maar met de Griekse rijstijl toch nog redelijk snel thuis.

Maandag 5 juni
Vandaag een dagje shoppen. Bij het Olympisch stadion zit een groot nieuw winkelcentrum The Mall. Hier bevinden zich de meest exclusieve winkels. We reden er met de taxi heen. Natuurlijk de nodige inkopen gedaan, stiekem nog een kleinigheid voor Trudie gekocht want die is overmorgen jarig. Vanaf het terras op de vijfde etage had je een mooi uitzicht op het Olympisch stadion. Na een dagje shoppen namen we rond 16.30 uur de metro naar huis. Vanaf het metro station met de bus. In deze wijk is de bus gratis. ’s Avonds weer in het visrestaurant gegeten waar we de eerste avond ook waren. Trudie en Michael aten eerst een bord vol zeekreeftjes op en daarna aten we nog een heerlijke verse vis. Rond twaalven doken we ons bed weer in. Morgen weer naar huis.

Dinsdag 6 juni
Na het ontbijt hebben we totdat we vertrokken heerlijk op de veranda gezeten. Het weer is nog goed echter voor morgen wordt regen voorspeld. Rond tweeën bracht Michael ons naar het vliegveld. We hadden wederom een voorspoedige reis met een overstap in Milaan. Hier nog even wat liters alcohol ingeslagen want dat scheelt met thuis. We hebben een geweldige week gehad. Veel gezien, veel gegeten en veel zon vitamientjes opgedaan. We gaan zeker nog een keer terug. Griekenland is een heerlijk land, vriendelijke mensen echter het is handig als je de taal een beetje spreekt