Dag 1 en 2
Van twee t/m vijf juni 2005 brachten Trudie en ik een bezoek aan Brussel. Dit was meer toeval omdat we onze kinderen naar Zaventem brachten voor een vliegreis naar Athene vanwege hun vakantie. Wij knoopten er een paar dagen aan vast. We dachten dat onze kinderen vanaf Brussel Charleroi vlogen echter met het avondeten vlak voor ons vertrek werd duidelijk dat zij met Virgin Air vlogen en niet met Ryan Air. Om een lang verhaal kort te maken bleek al snel dat Virgin van Zaventem vloog en niet van Charleroi. Er ontstond lichte paniek omdat ik op dit vliegveld voor één nacht twee kamers in een Formule 1 hotel had geboekt. Snel gezocht of er bij Zaventem ook zo’n hotel was zodat we konden omboeken. Gelukkig was er een hotel. Bellen en omboeken was geen probleem. Zo vertrokken we donderdagavond rond zevenen richting België. Na een reis van circa tweeënhalf uur arriveerden we rond tienen bij het hotel. Het was een hotel boulevard waar allerlei hotels samen waren gebouwd. Snel inchecken en naar de kamer. We waren nog nooit in een Formule 1 hotel geweest en hadden zo onze gedachten hierover; maar het viel reuze mee. Schone kamers met tv en wasbak á 36 euro per nacht per kamer. Je kunt met z’n drieën op de kamer slapen want er is een twee persoonsbed en nog en eenpersoons. Dat is niet duur. Het enige wat je hierin kan tegenhouden dat je de douche en WC gezamenlijk moet gebruiken, maar dat is voor een nacht niet erg en er zijn er voldoende en bovendien niet onbelangrijk, het is schoon. Na een korte nacht brachten wij de kinderen naar het vliegveld, circa 2 km rijden dus dat viel reuze mee. Wij zijn daarna nog enkele uurtjes terug naar bed gegaan en zaten om 9.00 uur aan het ontbijt. Ook het ontbijt is simpel maar goed. Voor 4 euro p.p. heb je een ontbijt, broodjes, zoet beleg, koffie, melk en jus d’ orange. Dus wil je voor één nacht goedkoop overnachten en je stelt geen hoge eisen dan is dit een goed alternatief. We reden vervolgens rond 10.00 uur weg om een bezoek te brengen aan het Atomium en Brussel Europa miniatuur Bruckpark. Een soort Madurodam waar de 25 lidstaten van de EU een stuk grond sponsoren en er vervolgens in het klein enkele kenmerkende bezienswaardigheden in miniatuur weergeven. Bijzonder leuk en leerzaam voor groot en klein. Naast het park zit een soort amusement centrum waar je ook allerlei restaurants vindt met een diversiteit aan verschillend eten.
Om 13.30 uur reden we weg om vervolgens naar ons hotel te rijden. Hotel Renaissance Brussels van Mariott keten. Een super-de-luxe vijf sterren hotel waar we ons weer eens heerlijk zouden laten verwennen. Maar ja, voor het zover was moesten we er eerst nog zien te komen. Ik, Fred had enkele routes uitgedraaid echter vanaf het plaatse Dinant. Het was namelijk onze bedoeling in eerste instantie, om vanaf Charleroi naar Dinant te rijden en vandaar naar Brussel. Maar gezien de verwarring de avond hiervoor over het juiste vliegveld, kwamen we daar natuurlijk helemaal niet en ik had geen tijd om een route beschrijving meer te maken vanaf Heemskerk, wat natuurlijk wel zo handig was geweest. Dus op de gok naar het centrum. Laat ik duidelijk zijn, ga nooit zonder route kaart op stap. We arriveerden pas rond vijven in het hotel. Al die tijd zijn we aan het zoeken geweest. Tussentijds hebben we onze zoon Roderick gebeld om ons via een route planner de juiste weg te wijzen. Dit deden we echter als laatste redmiddel. Hij heeft ons bijzonder goed geholpen en tot bijna bij het hotel gebracht. We zagen een Hilton hotel waar zij mij bijzonder vriendelijk te woord stonden en een kaartje gaven. Toen waren we binnen vijf minuten waar we zijn moesten. Wat een middag. Bij de receptie werden we vriendelijk ontvangen met een glaasje champagne. Een geweldige entree wat voor vijfsterren natuurlijk normaal is. Snel naar onze kamer om ons op te frissen. Op de gangen stond heerlijk vers het diner fruit dus snel een appeltje mee. Een mooie kamer met luxe badkamer. Ook op de kamer koffie en the faciliteiten dus eerst koffie. We hadden voor 19.00 uur gereserveerd. Een korte wandeling door het hotel bracht ons in het health center met zwembad, sauna, fitness centrum en andere op kijk mogelijkheden. By the way, wij hadden de parkeer garage gratis, dat is natuurlijk mooi meegenomen om dat we hiervoor in ander hotels voor drie nachten wel 60 euro kwijt waren. Nadat we ons hadden opgefrist togen we naar het restaurant. We hadden gereserveerd voor een drie keuze gangen diner. Het eten was prima in een gezellige entourage geweldig en heerlijk. Het was niet duur circa 29 euro voor het eten pp. Drank is niet goedkoop maar dat weten we ondertussen wel. Voorbeeld, een flesje klein Vital water Euro 5,50. Een voor mij, altijd zo’n heerlijke Amaretto euro 8,50. Maar ja, het mag af en toe wat kosten. Na het eten gingen we terug naar de kamer om nog effe lekker te lezen. Rond elf uur deden we het licht uit.

De volgende dag hadden we gepland om de binnenstad van Brussel te bezoeken en lekker te shoppen. Na het uitgebreide ontbijt, viel ons iets tegen, hebben in andere hotels wel meer keuze gehad, maar fietste er wel in liepen we naar de bushalte. Een kaartje voor de bus kost pp. 1,30 euro. Wil je goedkoper, dan kun je het beste bij de eerste metro halte een dagkaart kopen uit de automaat voor 3 euro 60 pp. Voor tram bus en metro. In het weekend is één kaart zelfs voor twee personen geldig dus een koopie. We bezochten de Grote Markt, Manneke Pis, valt tegen en vele ander mooie bezienswaardigheden zoals de St. Hubertus Galerij. Dit is het oudste overdekte winkelcentrum van Europa. Ook deden we enkele winkelstraten aan. Brussel is de moeite waard van een bezoek. Op de heenweg hadden nabij het centrum vanuit de bus nog een rommel en antiekmarkt gezien. Deze kwamen we op de terugweg weer tegen. Dus nog effe uitstappen, de zon scheen wat het lopen wel veraangenaamde. Trudie had erge last van haar heup en liep iets mank vandaar dat we een stuk met de bus teruggingen om enkele andere winkelstraten te bezoeken het was wel te belopen. Achteraf bleek dat ze een pijnlijke slijmbeurs ontsteking had waar ze al een poosje mee liep. Ook hadden we lekkere trek niet wetende wat ons nu weer te wachten stond. In de Hema, waar we koffie en een broodje namen, maakten we nog een voorval mee. Tijdens het naar buiten lopen van twee mannen ging het alarm af. De bewaker bij de ingang reageerde alert en vatte één van de mannen in de kraag. Tijdens de worsteling vielen er gestolen sokken en ondergoed uit zijn kleding. Na dit zo aan te zien waren we perplex. De bewaker kreeg de man niet goed in zijn greep en vervolgens kwam de nader man erbij om zijn maat assistentie te verlenen dus het was twee tegen één. Tijdens de vechtpartij trok één van de daders een groot slagersmes uit zijn kleding en bedreigde de bewaker die toen maar los liet. De twee ontkwamen. We waren zo onthutst dat we niet beseften wat er nu precies was gebeurd. Trudie en ik waren er tijdens het lopen door de winkelstraat zo van onder de indruk geraakt dat we dachten dat we in een film terecht waren gekomen. Want binnen no time stroomden er van alle kanten politie toe. Het was wat. Of zij de daders te pakken hebben gekregen weten we niet echter we hopen het wel want mensen die met zulke messen over straat lopen moeten worden opgepakt.
Snel terug via enkele straten naar het hotel. Het enige was dat we terecht kwamen in een wijk waar allemaal Afrikanen woonden. Het zag er zwart van de mensen. Mooie winkels en uitdossingen van de bewoners maar gezien het voorval van zojuist voelden we ons niet op ons gemak. Nu zijn gelukkig niet alle mensen slecht dus dat hielden we ons maar voor. Rond zessen waren we op de kamer. Bij de receptie wederom gereserveerd voor het avond eten want dat was hier goed. Er was een Thaise maand zodat ik, Fred Thais zou eten en Trudie weer een keuze menu. Eerst opfrissen en vervolgens om 20.30 uur aan tafel. Eerlijk gezegd kon het Thaise eten mij niet bekoren maar eigenlijk wist ik dat wel omdat we dit in Bangkok ook al eens gedaan hadden. Maar ik dacht het zal hier wel anders zijn. Maar wat bleek de koks waren speciaal uit Mariott Bangkok naar België gehaald om hier het eten te bereiden. Trudie heeft in ieder geval gesmuld. Rond 10.30 uur gingen we naar de kamer na een enerverende dag. Nog even nazitten om vervolgens om 00.30 uur het licht uit te doen.
Zondag alweer de laatste dag. De rekening was al onder de deur door geschoven zodat we alleen hoefden te tekenen en de credit gegevens de rest zouden doen. Na het ontbijt koffer weer gepakt en de auto geladen. Vanmorgen stond het legermuseum op het programma. Dit is een groot museum aan de rand van de stad in een groot stadspark. Het museum bergt veel vliegtuigen, tanks en wapens en is een bezoek waard. Bijkomstig is dat het gratis is. Wel rekening houden dat tussen 11.45 en 13.00 uur een groot gedeelte van het museum in verband met de lunch wordt gesloten. Na dit bezoek zijn we huiswaarts gereden waar we rond vieren weer aankwamen en ons nog een laatste verassing wachtte. Wat bleek een glasplaat van een bijzettafeltje was gesprongen en lag in duizend stukjes door de kamer. Hoe dit is gebeurd is een raadsel echter mogelijk is onweer de boosdoener geweest. Het was namelijk de nacht ervoor vreselijk tekeer gegaan in de IJmond. Na het opruimen van het glas zaten we rond 17.00 uur aan de koffie te mijmeren aan ons heerlijke weekend.