We vlogen met Brussels Airlines naar Lissabon. We reisden met de trein naar Brussel. Dit is goed te doen en je reist vanaf Brussel rechtstreeks naar de luchthaven. Na vlot te hebben ingecheckt arriveerden we rond vieren in Lissabon. Een speciale bus die rijdt tussen het centrum en de luchthaven bracht ons tot vlak bij ons hotel. Na een snelle incheck kregen we een mooie kamer. In de omgeving van het hotel wordt aan een nieuwe metro verbinding gewerkt echter daar heb je aan de achterzijde van het hotel geheel geen last van. In de omgeving is een groot winkelcentrum waar je goed en goedkoop kunt eten wat we dan ook deden.

Dag 2
Rond achten ging de wekker. Heerlijk ontbeten, wat hier prima is. Na het ontbijt liepen we naar het metro station die onder het winkelcentrum doorloopt. Hier kochten we een vijf dagen kaart die geldig is in al het openbaar vervoer muv. de ponten. We namen de metro naar het centrum. Hier stapten we over op de tramlijn 28. Een bijzondere tram die heel Lissabon doorkruist en een soort hip on hip off is. Uit en instappen wanneer je wilt. Een bezoek aan een grote kathedraal bij het eindpunt van lijn 8. Hierna naar het Castelo de Sao Jorge. Een gigantisch bouwwerk wat hoog uittoornt boven de stad en je een schitterend panorama geeft. Het is een behoorlijke klim naar boven. Je kunt beter met de bus gaan daar kwamen we pas achter toen we boven waren. Vervolgens kun je rond het kasteel nog wat door de smalle leuke straatjes lopen en eventueel heerlijk lunchen. Vanhier liepen we naar de lift San Justa die de onderstad met de bovenstad verbindt. De omgeving van de lift is geweldig. Veel mooie winkels en gezellige straten. Ook is hier de levendige wijk Rossio te vinden. We gingen niet naar boven maar liepen eerst naar het Prada do Commercio. Onder een triomfboog door bereik je het plein. Een groot plein aan de kust waar een enorme tentoonstelling was van beschilderde bomen. Denk ook aan de koeienparade. Het was een kleurrijk geheel. Het was inmiddels al rond vieren en ook voelden we onze voeten. Trudie gaf aan om met de pont naar de overkant van de rivier de Taag te gaan om even snel een blik te werpen. Zo gezegd zo gedaan en het was de moeite waard. Rond 19.00 uur waren we weer in het hotel. Opknappen en in de omgeving van het hotel een restaurant gezocht. Om 23.00 uur ging het licht uit.

Dag 3
Vandaag stond een bezoek aan de wijk Belem op het program. Een buitenwijk van Lissabon met bijzondere bezienswaardigheden. Na het wederom lekkere ontbijt verlieten we het hotel om 9.30u. We konden het winkelcentrum niet in want dat was nog gesloten. We moesten dus een andere metro ingang opsnorren. Deze was snel gevonden. Kijk in het rond waar je veel mensen ziet lopen. Met de metro en de tram reden we naar Belem. Een bezoek aan het Jeronimo klooster uit het jaar 1500 mocht zeker niet ontbreken dus stond dat als eerste op het programma. Een indrukwekkend groot gebouw met een mooie bijzondere patio en een grote kathedraal. Meer dan een bezoek waard. Niet gratis echter de toegangsprijzen zijn erg billijk in vergelijking met ons land. Hierna een bezoek aan de Torre de Belém. Wederom een bijzonder bouwwerk welke in het water van de rivier de Taag staat. Een wacht en vuurtoren die in 1516 is gebouwd om de oude haven Restelo te beschermen.. Langs de over van de Taag liepen we via een mooie boulevard naar het monument Padraodos des Cobrimentos. Een gigantisch monument wat in 1960 werd opgericht ter nagedachtenis aan Hendrik de Zeevaarder ook wel genoemd Monument voor de ontdekkingsreiziger. Denk aan Vasco da Gama. In het monument zit een lift die je naar de bovenste verdieping brengt van waaruit je een schitterend uitzicht op de omgeving hebt en op een voor het monument enorme kompasroos van marmer. Hierop kun je de bewegingen zien die Portugese ontdekkingsreizigers hebben afgelegd. Na het kopen van een specialiteit hier uit Belem, een bijzonder soort koek bracht het openbaar vervoer ons terug naar ons hotel. Op het dak zat een zwembad dus nog een uurtje heerlijk ontspannen voordat we weer moesten dineren. Wederom het licht uit om 23.00 uur.

Dag 4
Na het ontbijt natuurlijk weer de metro. Het EXPO terrein stond op ons lijstje. Met een nieuwe metrolijn waarvan de stations voorzien zijn van schitterende kunstwerken reden we er heen. De EXPO vond plaats in 1998. We kwamen met de metro aan op een bijzonder mooi station. Het EXPO gebied is mooi om rond te lopen in de parken en omgeving. Veel gebouwen zijn gesloten of er huizen kantoren. Wij zijn eerst langs de boulevard aan de Taag naar het eind van de EXPO gelopen. Hier zit een uitkijktoren, de Vasco da Gama toren echter deze was gesloten. Vervolgens stapten we in een gondel van een kabelbaan die ons op 10 meter hoogte weer terug bracht naar het begin. Hier brachten we een bezoek aan het op één na grootste zee aquarium van de wereld. Het was werkelijk een mooi aquarium en een geweldige ervaring. Je kunt in de diverse barretjes en cafe´s genoeg tot je nemen. Ook een bezoek aan een enorm winkelcentrum Vasco da Gama mag niet ontbreken. Alleen al rondlopen is leuk. Eerst nog even lekker koffie om vervolgens weer terug naar het centrum te gaan. We namen de lift Elvador de Santa Justo Om van de benedenstad Baixa naar de bovenstad Bairro Alto te gaan. De lift is een ontwerp van een leerling van Eifel. Het is een leuke ervaring om met de lift omhoog te gaan. Dit is ook bij de OV kaart inbegrepen. Het is heerlijk om in deze wijk rond te dolen. Veel smalle straatjes, kleine winkeltjes en restaurantjes. Rond vijven gingen we terug naar het hotel, om nog even te zwemmen en ons op te knappen. `s Avonds moet je in de wijk Bairro Alto eten. Goed eten voor weinig geld. Ik snap niet waarom uit eten in ons land zo duur moet zijn.

Dag 5
Vandaag was een bezoek aan Sintra gepland. We reisden hier met de trein heen. Sintra ligt een kilometer of achtentwintig ten noordoosten van Lissabon maar een bezoek waard. Er is hier een koninklijk paleis te bewonderen, Palacio Nacional de Sintra en boven op een heuvel ligt een enorme vesting van de Moren. Het paleis is van buiten niet zo mooi en het heeft twee enorme schoorstenen die je van verre ziet en wat het geheel erg ontsierd. Een bezoek aan het paleis is zeker de moeite waard. Mooie kamers en bezienswaardigheden uit vervlogen tijden. Ook brachten we een bezoek aan een speelgoedmuseum wat hier is gevestigd. Rond het middaguur pakten we de bus naar de vesting. Lopen kan ook maar dat is af te raden. Je moet een behoorlijke afstand overbruggen en ook nog eens omhoog. (zie foto). Het fort ligt erg mooi en je kunt er via de muren helemaal omheen wandelen. Ook hier geldt goed schoeisel aan want via de smalle paadjes ga je via smalle trappen waar je je snel kunt verstappen omhoog. Ook heb je vanaf het fort een mooi uitzicht op een ander paleis Palacio de National de Pena. Hier zijn we niet geweest. We waren inmiddels erg moe. In het dorp hebben we nog even rondgezworven. Rond vijven waren we weer in het hotel. Hetzelfde ritueel opknappen en eten.

Dag 6
De stad aan de andere kant van de Taag hadden we nog niet gehad. Je kunt er komen met de bus via de enorme brug die over de Taag ligt maar leuker is om met de pont te gaan. Aan de andere zijde nemen we de bus naar Christo Rei. Een gigantisch monument met bovenop een enorm Jezusbeeld met zijn armen gespreid. Hetzelfde beeld staat in Rio de Janeiro maar dan nog groter. Met een lift ga je omhoog en komt dan bovenop met monument terecht waar je oog in oog staat met het enorme Jezus beeld. Een hele ervaring. En een uitzicht wat je hebt, fenomenaal. Weer terug naar de andere kant. We moeten natuurlijk nog een souvenir mee. Het werd een mooi tegeltje Spaans tegeltje. Vervolgens reisden we naar één van de grootste winkelcentra van Europa. Op zich ook weer een belevenis. Ook is hier het stadion van Benfica gevestigd. Een enorme arena leuk om van dichtbij te bewonderen. Het werd al schemerig dus tijd voor een hapje eten en terug naar het hotel. Nog een gezellige avond gehad.

Dag 7
Ons laatste ontbijtje in het hotel. Lekker nog even overpeinzen hoe leuk we het hier hebben gehad. Een mooie stad om zeker nog eens terug te komen. Veel bezienswaardigheden, aardige mensen en mooi weer. Rond tienen reden we met een taxi terug naar het vliegveld waar we rond twaalven weer naar Brussel vlogen. De trein bracht ons weer naar ons station waar we rond zessen arriveerden. Een erg leuke stedentrip.