Eindelijk vakantie. Gisteren bracht Marcel ons om 7.30 uur naar Schiphol of vliegtuig zo 10.15 uur vertrekken dus tijdig aanwezig is altijd een pre. Ik had reeds online ingecheckt het enige wat je hoeft te doen was de koffers inleveren. Ook dit proces is al volledig geautomatiseerd. Gegevens invoeren. koffer plaatsen in de soort kast die wordt afgesloten met deur en  vervolgens wordt gekeken of de koffer voldoet aan de voorschriften daarna komt het kofferlabel eruit dit moet jezelf van je handvat hangen en weg gaat ie. Na de snelle douane en control check eerst koffie en een broodje lectuur gekocht en op naar gate 81.we konden al snel het vliegtuig in en zaten helemaal achteraan. Zelf gekozen. Na een vlucht van 2 uur landen we om 12.30 uur op Barcelona. Ook hier ging de procedure snel zodat we direct naar de Aerobus liepen die ons voor het slordige bedrag van €5.90 pp. in 25 minuten naar het centrum bracht. Een prima verbinding.  Onze Airbnb hadden we snel gevonden in de wirwar van huizen blokken echte Saranna onze host had het goed uitgelegd. Na een vriendelijke ontvangst, een verfrissing hadden we het plan opgevat, ondanks dat we ons nog steeds niet fit voelde, wat in de omgeving te verkennen. We zaten vlak bij het grote plein Place Espagna dus zijn we hier eerst naar toe gelopen. Een prachtig plein met in het midden een giga monument, en er omheen de voormalige Barcelona Arena nu omgebouwd tot groot stopping centrum. En ook uitzicht op het prachtige nationaal museum wat op loopafstand op een heuvel ligt. Allereerst met een lift naar het dak van de Arene vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over een deel van de stad. Via het winkelcentrum weer naar beneden om vervolgens richtingen grote museum te lopen. Via een prachtige weg met aan beide zijden fonteinen loop je richtingmuseum. Bij de voet is het een aardig eind omhoog, keuze uit de trap of de roltrappen. We kozen het tweede. Via een groot aantal roltrappen kwamen we boven. Museumbezoek had gezien de tijd en onze toestand geen zin dus sloegen we over. Wel is het een majestueus gebouw om te zien. Vanhier liepen we verder omhoog naar het Olympisch dorp. In 1992 waren hier de spelen. Een prachtige omgeving wat nog steeds goed wordt onderhouden. Prachtige waterpartijen maken het ook levendig. We sloten ons bezoek af met een kijkje in het olympisch stadion toegang voor 55000 personen. Via een prachtig park daalden we weer af naar de bewoonde wereld. In een tapas restaurant heerlijk gegeten. Rond 19.00 uur weer terug en om 21.00 het licht uit.

Dag 2
Rond acht aan het ontbijt. Simpel maar voldoende. Ook onze kamer is goed met een ruime badkamer. Het is gevestigd in een prachtig vooroorlogs gebouw wat gerenoveerd is. Er is zelfs een lift, nu heb je dit voor 6 hoog ook wel nodig. Na het ontbijt op ons gemakkelijk weer naar Place Espagna waar we tickets kochten voor de hop on hop of bus. Eenprima gelegenheid om de stad te verkennen en daar uit/ in te stappen waar jij wil. Daarnaast stopt deze special bus bij alle bezienswaardigheden. Barcelona kent 3 aparte lijnen en je kunt gewoon overstappen en zo vaak in en uitstappen als jou dunkt. De bus heeft een open  dak dus dat is wel leuk. Het was zeker niet de eerste keer dat we in zo’n bus zaten. Allereerst blijven we altijd een rondje zitten, het rondje met de rode bus duurde bijna twee uur. We zijn bij de Place Cortelunya uitgestapt en de Ramblas opgelopen die van hier naar de haven voert. Onderweg opgestoken bij de markt La Boqueria. Een prachtige vlees, vis en groente markt waar we ook hebben geluncht. Het was een behoorlijke wandeling. Aan de haven weer op de rode bus gestapt en na een tijdje overgestapt op de blauwe. Je vindt hier allerlei prachtige huizen en monumenten. Een deel is van de hand van Gaudí. De architectonische meester die ook zijn meesterwerk als stempel op de stad heeft achter gelaten de Secrada Familia. Een prachtige kathedraal in aanbouw waar al meer dan een eeuw aan wordt gewerkt en het nog wel een eeuw duurt voordat deze af is. De bouw wordt volledig gefinancierd met giften en de entree voor het bezoek. De blauwe bus bracht ons naar park Guell. Een prachtig park gelegen op één van de heuvels van Barcelona. Gaudí heeft in dit park 20 jaar gewoond. Een prachtig huis volgens zijn stijl gebouwd is hier te bezichtigen, wat we dan ook deden. Er zijn hier allerlei ontwerpen van hem terug te vinden in een natuurlijke omgeving. Daarnaast was er nog een beeldententoonstelling te bezichtigen echter daar zat een tijdslot op van twee uur. Hier wilden we niet op wachten. Terug met de bus naar Place de Catalynia. Nog even koffie met gebak, korte shop pauze en weer terug met de bus naar onze B&B. Het was inmiddels 19.30 uur. Gegeten bij een klein restaurantje en om 21.00 waren we weer thuis.

Dag 3
Vandaag gaat de cruise van start. Afscheid nemen van onze goede host Saranna. Rond 10.30 uur reden we met een taxi naar de cruiseterminal. Een korte rit, koffers afleveren aan een kruier en inchecken. Deze procedure ging snel. De Nieuw Amsterdam, ons varend onderkomen voor de komende 14 dagen, lag al te wachten. Een drukte van belang op de kade en leuk om te zien hoe zo’n groot schip wordt bevoorraad. Het is een middelgrootschip met 1800 passagiers. Rond 11.30 uur konden we aan boord. Onze hut was op dek 8 het op drie na hoogste dek. Een prachtige stateroom met balkon. Snel de handbagage wegzetten en op verkenning alvorens kennisgemaakt te hebben met onze personal assistent. De koffers waren er nog niet dus uitpakken had geen zin. Nadat we onze verkenningstocht hadden beëindigd op naar het restaurant waar we als twee sterren mariner konden genieten als terugkerende gast van een overheerlijke lunch. Of we niet weg geweest zijn, vreemd maar het voelt wel zo. Vervolgens naar de spa en beauty afdeling. Hier een abonnement genomen op de green house spa voor 14 dagen om gebruik te kunnen maken van de hydropool en de thermische onspanningsruimten met sauna’s en stoommachines. Het is niet goedkoop maar deel je 450 dollar door 14 dan valt het bedrag per dag wel mee en het is zo heerlijk. Weer terug op de kamer de koffers uitgepakt, inmiddels waren we vertrokken. Op de kamer nog wat gedronken, heerlijk naar de sauna effe ontspannen niets hoeft en vervolgens op naar het diner in één van de restaurants, wat uitmuntend was. Nog even winkelen en toen was het naar een drukke dag tijd om heerlijk onder de wol te kruipen. Wat er nog wel was voorgevallen was, dat in de informatiefolder die je iedere keer voor de volgende dag ontvangt een aanbieding stond voor de Spa voor de dag erna van 249 dollar voor twee personen. Ik dacht dat ik ontplofte. Dus toch nog even naar de receptie en wat bleek het zou een drukfout zijn. Helaas pindakaas.

Dag 4
Ontbijt in de hut en om 09.00 uur naar een informatieochtend voor Nederlanders. Er waren er niet veel maar er zijn er ook maar 31 aan boord, het gros is Amerikaans en Australisch. Nuttige informatie van een vriendelijke hostess onder het genot van koffie en gebak. Het voorval van gisteren zat me nog niet lekker dus Hollands als we zijn toch nog even aangekaart. Onze haven voor vandaag was San Tropez. Rond 12.00 uur gingen we met de tender naar de wal. De haven is te klein voor het grote schip. Een korte wandeling door het stadje bracht ons bij een klein kasteel op een heuvel waar een Scheepvaartmuseum was gevestigd gecombineerd met een historisch museum, de moeite van een bezoek waard. Verder stelt het stadje niets voor, alles overprijst en om nu voor een kop koffie €7 te betalen lijkt nergens op. We houden best van luxe willen best betalen maar dit mogen ze van ons houden. Ik weet er zijn meer plekken op de wereld, ook waar we zijn geweest, maar misschien ligt het wel aan die Fransen waar we geen klik mee hebben. Snel weer terug naar de boot waar we rond 15.30 uur weer waren. De rest van de middag ontspannen doorgebracht op ons balkon, op het achterdek, nog even naar de spa en vervolgens weer opmaken voor het diner. Tussentijds werd ik gebeld door een vriendelijke dame die had vernomen dat mijn vertrouwen iets was geschaad door een voorval met een aanbieding voor de Greenhouse Spa. Het bleek toch een drukfout te zijn. Ze bood haar excuus aan en we kregen een cadeau bon voor de Cabana club. Volledig verrast kregen we een dag in luxe op een apart gedeelte van de boot met een eigen lounge tent, eten en drinken. Hoe vind je die. Zo zie je maar als vaste klant kun je zo je voordeel hebben. Het diner was weer excellent, nog even naar de pianobar en uitgeput naar bed.

Dag 5
Trudie wekte mij om 7 uur, een prachtige ochtend met Monaco op de achtergrond. Rond 07.30 uur lagen we aan de kade tussen de duurste en grootste jachten. Ons ontbijt was er om 8 uur dus eten op balkon in de zon, opknappen en wegwezen. Voor de entree van de terminal stopte de hop on hop of bus, wat is er niet makkelijker om voor €21 pp de stad met de bus te verkennen. Binnenkort is de Grand Prix van Monaco en men is twee maanden bezig om het circuit op orde te krijgen leuk om te zien hoe dit wordt opgebouwd. Monaco is een kleine zelfstandige monarchie van de familie Grimaldi. Het is een staat van de rijken echter toch anders dan St. Tropez. We reden met de bus een mooie route en stopten bij het Koninklijk paleis. Onderweg nog aan de kant want de prins met een gevolg van politie en beveiliging passeerde ons in tegengestelde richting. Allereerst een bezoek aan de kathedraal waar de familie begraven ligt, ook prins Reinier en zijn vrouw Gracia liggen hier. Prinses Gracia kwam in de jaren 80 door een noodlottig ongeval om het leven, ze is hier nog steeds een icoon. De kathedraal is een bezoek waard. Van hier wandelden we naar het paleis waar we een rondleiding deden voor €8 pp. meer dan de moeite waard. Via allerlei prachtige zalen kreeg je een indruk van de woning en het leven van de Grimaldi familie die in één van de andere vleugels woont. De kamers waar we doorheen wandelden zijn nog steeds in gebruik bij officiële gelegenheden. Koffietijd bij restaurant Castel Roc tegenover het paleis waar ook nog eens Wifi was. Alles weer gedownload en geüpload klaar voor het volgende avontuur. Vanaf het paleis heb je een prachtig uitzicht over de haven daarnaast is het leuk om de kleine winkelstraatjes door te lopen rondom het plein. Om 12.00 uur aflossing van de wacht wat ook leuk is om te zien opgeluisterd met muziek en show. Wachten op de bus en terug naar de haven waar we voor de boot werden afgezet. We lunchten op de boot want waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan en het is ook nog gratis en uitmuntend. Na de lunch weer op de bus gestapt voor nog een rondje, daarnaast nog op de boulevard bij de haven gelopen om de vele prachtige schepen te bewonderen en over het circuit gelopen wat al bollig was afgezet maar nog wel verkeer kon rijden. Om 4 uur weer terug even heerlijk chillen waarna Trudie naar de Spa ging en ik wachtte tot de boot om 17.30 uur zou vertrekken waarna ik me bij haar voegde. Het was vanavond formele avond dus de gala kleding kon uit de kast. Het was showtime, prachtige creaties waren te zien en altijd een genot om naar te kijken en natuurlijk mee te doen. Trudie kreeg vele complimenten en ik moet zeggen, dat was haar gegund. Om 19.45 uur in het theater kennismaken met kapitein van Drummelen en de stafofficieren, jammer de vaste kapitein Edward van Zaanen, waarmee ik op de Hogere Zeevaartschool heb gezeten, had verlof. Maar goed je kan niet alles hebben. Vervolgens naar het restaurant waar we ons eigen tafeltje hadden en genoten van een 4 gangen diner, exclusief Jonnie de Boer. Het was snel laat dus rond half twaalf het licht uit voor het volgende avontuur Pisa.

Dag 6
Vandaag is het zaterdag je raakt helemaal de tel kwijt. Rond 6.30 uur waren we in Livorno. De enorme boot wordt, alsof het een roeibootje is voor de kant gelegd. Wat een respect voor deze officieren. We waren dus vroeg uit de veren want een bezoek aan Pisa stond op het menu. We hebben op zijn minst 18 keer Italië bezocht ofwel vakantie danwel een stedentrip. Hierbij het noorden het midden en het zuiden bezocht met al haar provincies met grote en kleine plaatsen inclusief veel kleine eilanden en beide grote eilanden maar het gekke is dat we wel in Lucca, Siena en Florence zijn geweest in deze streek maar nog niet in Pisa. Maar goed het komt er vandaag gelukkig van. Geen lunch op de kamer maar in het restaurant. Om 8 uur verlieten we het schip en moesten vanaf het haventerrein met een shuttlebus naar het centrum. De bus kostte €5 pp. echter je kon er dan de hele dag gebruik maken indien nodig. Het was nog een behoorlijk stuk tuffen. De bus dropte ons in het centrum op de piazza Grande waar ik bij de tabachi snel bus kaartjes scoorde om met de stadsbus naar het station te gaan. Tip 1: Buskaartjes kosten € 1.20 pp koop je ze in de bus dan €1.70 pp. Ik had direct een hoop Amerikanen achter me aan die ook naar het station wilden dus veel geklets en gepraat wat bijzonder gezellig was. Op het station direct een retour gekocht naar Pisa à €5 pp. De trein vertrok om 9.19 uur en bracht ons in 20 minuten naar onze bestemming. Waar wel rekening mee moet worden houden is een afwijkende dienstregeling op zaterdag en zoals vandaag in Italië een feestdag maar goed vragen staat vrij en iedereen is behulpzaam. Op Pisa Centraal liepen we via een gezellige Waterlooplein achtige rommelmarkt en een grote winkelstraat naar de Duomo waar het allemaal om te doen was. Een gigantische kathedraal met daarnaast de scheve Toren van Pisa, een groot Patheon en een grote kloostertuin maar bovenal een enorme mensenmassa. Bij navraag bleek dat je tickets kocht met een tijdslot waarop je de toren mocht beklimmen. Trudie wilde niet omhoog maar ik natuurlijk wel. Ik kon om 11.30 uur naar binnen en we konden om 12.30 uur de kathedraal bezichtigen prijs voor de toren is €18 pp. De toren staat inderdaad enorm scheef. Na binnenkomst is het een holle cilinder waarin je recht omhoog kijkt. De trap zit ingebouwd in de buitenmuur als een koker die rond de toren omhoog loopt waarin je de 54 meter beklimt. Ik begrijp dat er maar een maximaal aantal personen per keer naar  binnen mag. Er zijn allerlei bouw technische ingrepen gedaan om de toren niet schever te laten raken anders tuimelt ie om. Hier zie je echter niets van. Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht op de omgeving en op de vier grote kerkklokken die er hangen. Je moet goed oppassen want je staat behoorlijk scheef. Het was wel een belevenis. Tip 2: je mag geen tassen of rugzakken mee omhoog die lever je in op een verzamelpunt. Let hier op want je wordt uit de rij gehaald en moet een aardig stukje lopen hier naartoe. Je wordt er tijdens het kopen van je ticket op gewezen maar een groot aantal mensen slaat dit in de wind met alle gevolgen. De kathedraal is een prachtig gebouw met twee aparte kapellen. Groots zoals we zijn gewend van dit soort Godshuizen. Schilderingen, fresco’s en grote beelden versieren het gebouw. Ook de plafonds en het spreekgestoelte zijn prachtig. Fijn dat we dit hebben gezien. Na dit bezoek zakten we weer af via dezelfde route. Lunch bij een plaatselijk restaurantje en in omgekeerde volgorde zoals we waren gekomen weer terug. Om 16.00 uur waren we weer aan boord. Natuurlijk weer even chillen, heerlijk naar de Greenhouse spa, wordt ons dagelijks ritueel, waarna de boot om 18.30 uur de haven van Livorno weer achter zich liet. Rond 8.30 uur aan het diner en aansluitend naar het theater voor een spetterend optreden van de theater groep met een moderne versie van Cinderella. Al met al weer een goed gevulde dag.

Dag 7
Civitavechia was de haven waar we vandaag aanmeerden. De toegangspoort tot Rome, wat ca 70 km landinwaarts ligt. Omdat we inmiddels al meerdere malen in Rome zijn geweest hadden we besloten om vandaag tot een lazy Day uit te roepen. Een beetje chillen in dit kleine stadje en wat shoppen. Zo gezegd zo gedaan. We werden met een shuttlebus in het centrum gedropt. Een havenplaatsje wat niet echt tot de verbeelding sprak, er is een museum, een fort en een klein winkelgebied en dat was het wel. Eerst maar starten met een cappuccino bij een banketbakker. Een echte Italiaanse bak voor de prijs van €1.10 het was te geef. Gisteren betaalden we in Pisa €4.50 nu was dat wel een heel lekkere bak. Maar goed er was hier ook wifi dus eerst contact met het thuisfront. Geskypt met kinderen- en kleinkinderen en blij dat we ze weer even zagen. Vervolgens de winkelstraatjes doorgelopen, echter doordat het zondag was, was niet alles open. Wat wel leuk was, was dat er een rally was voor Italiaanse scooters en motoren. Een optocht van honderden scooters reed door de hoofdstraat met veel geluid en stank en erg leuk om te zien. We wilden het fort bezoeken maar dat was helaas niet mogelijk. Rond 15.30 uur waren we weer terug op de boot. In de bibliotheek koffie gedronken en wat reisboeken geraadpleegd. Vervolgens weer naar de Greenhouse spa en weer heerlijk gegeten. In het theater was deze vanavond Devlin een Illusionist die ons de wereld van magie voorschotelde, een wervelende show waarvan je niets begrijpt. Al met al best een leuke dag maar achteraf hadden we misschien toch beter naar Rome kunnen gaan. Het weer valt wat tegen, bewolking en zon wisselen elkaar af maar het is niet koud. Op naar morgen.

Dag 8
Opstaan met regen is nooit leuk zeker als je zon verwacht maar we moeten het er maar mee doen vandaag. Napels toont triest op deze manier. We zijn al twee keer eerder in Napels geweest. Een paar dagen en bezochten toen Pompei, en vier jaar terug een week in Napels en deden aansluitend de Campania, Bascilicata en Apulië. Drie prachtige provincies van west naar oost en terug. Napels moet je zeker hebben beleefd met zijn velen kerken, smalle straatjes en prachtige pleinen en de duizenden krioelende mensen op scooters, lopend en in de auto. Na het ontbijt gingen we om 10.00 uur de wal op, een paraplu gekocht want het kwam letterlijk met bakken uit de hemel. Oplossing de hop on hop of bus maar dan wel binnen en niet buiten zitten. Zo gezegd zo gedaan, voor de terminal stonden de bussen reeds te wachten en een kaartje was voor de drie lijnen snel gekocht kosten €22 en voor €3 meer koop je ook een kaartje voor het historische centrum met een mini bus. We hebben ons heerlijk laten rijden, de grote kathedraal bezocht en overgestapt tussen de verschillende lijnen. Één van de lijnen bracht ons naar een prachtig uitzichtpunt op de Vesuvius wat indrukwekkend blijft. Napels een bruisende stad, de uitdrukking “ eerst Napels zien en dan sterven” weet ik niet of dat op ons van toepassing is want we hebben meer prachtige steden gezien in de wereld. Om 5.30 uur verlieten we Napels wederom met regen, erg jammer.
Om half 8 was er een receptie voor de 19 Nederlanders die nog aan boord waren vanwege de verjaardag van onze Koning. Onder het genot van een bubbeltje, een bitterbal en een broodje kroket was het een aangenaam samenzijn. Zelf heb ik nog even met de kapitein gesproken, al met al wederom een fijne cruisedag.
 
Dag 9
Vannacht in diepe slaap passeerden we de Stromboli vulkaan. We hebben reeds eerder een bezoek gebracht aan de Eolische eilanden waar het eiland Stromboli onderdeel van uitmaakt. We hebben hier toen nog gezwommen en gelopen in het gitzwarte zand. De Stromboli is nog een actieve vulkaan. Vervolgens bij het ochtendgloren voeren we door de Straat van Messina. De zeestraat tussen het vaste land van Zuid Italië en Sicilië. Het leuke is dat we tijdens onze fly drive door Zuid Italië Calabrië, 10 jaar terug op de oever stonden en zeiden wat zou het leuk zijn om hier met een boot doorheen te varen, en so it be. Het is een prachtige belevenis. Vervolgens nader je dan Taormina met op de achtergrond de volgende vulkaan de Etna met z’n besneeuwde toppen. Ook Sicilië hebben we tijdens een fly drive van 20 dagen in 2001 gedaan. Een prachtig eiland wat in één dag tekort is. Het is het grootste eiland van Italië en het op twee na in de Middellandse Zee. Ontbijt in de hut om 08.30 uur want we konden toch pas om 10.00 uur van boord. Toen we eenmaal onze tendertickets hadden gehaald moesten we nog een uur wachten, om 11.30 uur ging onze tender naar het kleiner haventje van Naxos. Eenmaal aan de wal besloten we een scooter te huren. Er staan allerlei verhuurbedrijfjes waar je ook auto’s kunt huren maar een scooter vonden we wel een uitdaging. Voor €45 de hele dag een scooter bij EtnaRent. Het was even wennen maar even oefenen en je gaat als een speer. Met z’n tweeën dachten we dat dat nog al wat kracht betekende voor de tweewieler maar met 125cc was dit geheel geen moeite. We reden allereerst naar Taormina wat tegen een berg aan ligt geplakt. Eerst nog even tanken en toen via allerlei haarspeld bochten naar boven de berg op. Het nemen van die bochten vergt wat stuurmanskracht maar het ging allemaal voorspoedig. Taormina is een prachtig stadje met een lange hoofdstraat waar het erg gezellig en levendig is. Autovrij en veel kleine winkeltjes. Aan het eind van de straat zit de enige bezienswaardigheid, een prachtig Colloseum met uitzicht op zee. Allereerst maar koffie en een lichte lunch want het was inmiddels rond enen. Ik was 2 kilo afgevallen de afgelopen periode maar die zitten er volgens mij wel weer aan. Cruisen is toch een combinatie van heerlijk ontspannen, in korte tijd veel zien en uitmuntend eten. We vervolgden onze avontuurlijke trip met een bezoek aan een wat hoger gelegen kerk de Santa Madre da Roca. Een prachtig kapelletje wat in de rots is uitgehouwen. Stukje terug naar de provinciale weg nr. 10 en deze verder omhoog volgen naar het plaatsje Castel Mola op 531 mtr. boven zeeniveau. Onze scooter had geen moeite met omhoog rijden, gelukkig maar, want het was een hele klim. Ook dit dorp is auto vrij dus de scooter geparkeerd aan de stadspoort. Je vind hier overblijfselen van een kasteel. Het uitzicht is fenomenaal dus een paar prachtige plaatjes gemaakt van de Etna en prachtige omgeving.
Er zijn een aantal leuke kunst winkeltjes, dus het kopen van een prachtig gekleurd stenen scootertje als aandenken konden we niet laten. Hier geluncht bij een klein restaurantje. Het weer sloeg om en bewolking pakte zich samen. Een paar fikse regendruppels dwarrelde naar beneden. We zaten gelukkig droog. Ook de temperatuur nam af wat minder was want we hadden geen jas of trui mee. Maar goed wij Hollanders zijn wel wat gewend. Dus de motoren weer starten en weer de berg af de zon tegemoet. Het was nog een hele toer want bergafwaarts met haarspeldbochten vergt de nodige stuurmanskunst. Eenmaal terug in Taormina was het nog een hele kunst om de juiste weg terug te vinden. Veel doodlopende straatjes en éénrichtingsverkeer. Maar uiteindelijk lukte het ons om om de ss114 te komen de weg onder de kust door richting ons opstappunt. Rond 6 uur waren we hier weer, scooter inleveren en terug met de tenderboot naar ons drijvende hotel. De Greenhouse Spa was ons volgende doel en aansluitend raden maar, weer eten. We hebben een heerlijke dag gehad, mede door de scooter.

Dag 10
Een dag op zee dus een rustdag. We gingen vandaag naar de Cabana. Een apart gedeelte op het schip special gereserveerd voor de Cabanagasten. We wisselden onze cadeaubon in. Op het hoogste dek voorop bevond zich dit gedeelte wat afgesloten was. Er stonden 15 aparte cabana’s zeg maar tenten aan elkaar vast met allemaal een aparte ingang. In de tent stond een tafeltje met twee stoelen en twee ligbedden wat er erg gezellig uitzag. Een bak met vers fruit en een champagnekoeler complementeerde het geheel. Daarnaast stonden er prachtige ligbedden, parasols en andere zaken om je in luxe te wanen. We waren er om 9.15 uur en werden ontvangen door een speciale kelner die je op de wenken bediende. We starten met een ontbijt a la cart. Vervolgens hebben we de hel dag geluierd, rond het middaguur een uitgebreide lunch in je Cabana en rond drie uur champagne met aardbeien die omwikkeld waren met chocolade. Een heerlijke luxe en lekker niets doen. Dat is weliswaar niets voor ons maar af en toe kan het geen kwaad, de boeken zijn bijna uit.
Om vijf uur waren we terug in de hut.weer even naar de spa. We aten vanavond in het specialiteitenrestaurant The Pinnacle. Uitmuntend. De theatershow gezien en naar bed.

Dag 11
Om 08.00 uur meerden we aan in Corfu. Een prachtig Grieks eiland waar we twee jaar terug ook waren geweest met een andere cruise. De zon scheen en dat is heerlijk. Na het ontbijt op de kamer snel opknappen zodat we om 9.00 uur van boord gingen. We hadden het plan opgevat weer een scooter te huren. Bij de terminal was dit mogelijk. Bij navraag kon het tegenover de terminal. Het kleine verhuurbedrijf Corfu Rent a car had scooters echter die vertrouwden we niet. Verder lopen vonden we niets, dus dan maar het aanbod om een auto te huren voor €30. Een leuke Nissan waar je verder mee komt dan een scooter. De paperassen in orde maken en rijden met die kar. We reden van Corfu stad naar het noordwesten naar Paleokastritsa. Een klein lief kustplaatsje met boven op de berg een klooster. Eerst koffie gedronken en even geinternet. Via een smalle bochtige weg naar boven. Een stoplicht regelde het verkeer want passeren ging niet. Het was een prachtig klein klooster met een mooie kapel. Toen de berg weer af op dezelfde manier en de reis vervolgen naar de kustplaats Ermonus. Erg saai want het seizoen is nog niet begonnen. Wel was een man een gevangen inktvis aan het doodslaan. Meerder malen op een rots smijten zodat de inktvis de zwarte inkt prijsgeeft. Een naar gezicht. Vanhier reden we rustig aan weer terug naar Corfu stad. Onderweg hadden we brood gekocht,  beleg en jus d’orange wat we aan de waterkant oppeuzelden. Vervolgens de aut bij het centrum geparkeerd en nog een rondje gewandeld, koffie gedronken en weer terug naar het schip want we moesten om 16.30 uur aan boord zijn. Om halfzacht zouden we eten bij de Tamerint een exclusief Aziatisch restaurant. Zowel voor the Pinnacle als Tamerint en nog een aantal andere restaurant moet je extra betalen dat varieert van €20 tm €59 pp. Dit heeft alles te maken met de exclusiviteit en de ambiance en het eten wat door sterrenkoks is samengesteld. Het eten is dus ook exclusiever, het wordt opgediend als echte showstukjes. We hebben uitzonderlijk gegeten, in dit restaurant. Aansluitend zijn we naar de Showroom at Sea gegaan waar het Filipino personeel een show gaf. De klok ging vanavond weer een uur terug dus dat was een welkome bijkomstigheid.

Dag 12
Om 07.15 uur voeren we de haven van Dubrovnick in. Een haven in een baai met een aantal eilandjes wat je direct een romantisch gevoel geeft. We lagen aan bij de terminal. Na het ontbijt in het Lido restaurant verlieten we het schip voor wat we nog niet wisten, weer een avontuurlijke dag. Bij het verlaten van de terminal eerst geld gehaald want de Euro is hier nog niet en we zagen direct een bord met scooter verhuur. Dat was ons Taormina zo goed bevallen dat we het weer deden. Wel een stuk goedkoper dan in Taormina. We huurden bij Dante Moto voor €27 een hele dag en 50 mtr van de terminal. We kregen een rode Aprillia. Na de formaliteiten, let op je moet wel iets van een ID achterlaten. Gelukkig had ik mijn businesskaart mee van de trein waar genoegen mee werd genomen. Achterlaten van paspoort of rijbewijs, noway. Allereerst reden we naar de oude stad. Snel de scooter geparkeerd en lopen maar want het is autovrij. Autorijden kan hier ook helemaal niet want het zijn smalle straatjes met heel veel trappen. Dubrovnick is tegen een berg aangebouwd dus dan weet je het wel. Het is een prachtige stad met veel musea en helemaal ommuurd door een stadsmuur. Je kunt over de muur lopen maar die tijd gunden we ons niet want er was nog zoveel meer te zien. Één dag hier is veel te kort dus we gaan zeker nog een keer terug. Het is zeker een romantische stad te noemen en zoals in zoveel plaatsen, veel souvenirshops en het barst van de restaurants. Er ging ook een kabelbaan naar een groots Panorama uitzichtpunt. Dat was de volgende bestemming echter dan met de scooter. We zijn een heel eind omhoog gereden maar het werd uiteindelijk zo steil dat ik de tocht niet aandurfde. Buiten het feit dat Trudie doodsangsten uitstond want zij zat achter op de buddyzit maar hoger dan ik. Dus dat was een nare houding. We besloten terug te gaan. Vervolgens hebben we onze tocht via een ander route voortgezet. Om 12.30 uur waren we weer even terug op de boot voor een uitgebreide lunch. Na de lunch de scooter weer gestart en zijn we de omgeving gaan verkennen. We reden een mooie route langs de Olbit rivier een kleine zijarm van de delta van Dubrovnick. Via kleine dorpjes reden we richting Put Izvora waar een mooie waterdam was. Hier kwam je ook aan de overzijde van de rivier en volgden we de oever weer terug naar de monding. Het enige was dat hier voor de scooter geen brug was dus zijn we via een provinciale weg weer terug gereden naar ons startpunt en vervolgens doorgereden wederom naar de oude binnenstad waar we koffie dronken en nog wat gewandeld hebben. Om 18.00 uur leverden we de scooter weer. We hebben een pracht dag beleefd en Croatië staat op onze wensenlijst. Vooraf aan ons diner zijn we naar het theater gegaan waar een plaatselijke dans en aangroei optrad wat erg leuk was. Tijdens het diner maakten we kennis met een echtpaar uit Californië. Nu dat op zich niet zo vreemd echter zij was Director of Imagineering van Dobla chocolade, waarvan een vestiging zit in Heerhugowaard en een winkel in Alkmaar. Dat was wel heel toevallig. Zij komt meerdere malen per jaar in Nederland. Was een gezellig samenzijn.

Dag 13
Om 07.00 uur uit bed. We voeren in een inham, zeg maar een fjord van ongeveer 20 km diep. De bestemming was Kotor in Montenegro. Deze plaats lag aan het eind van de fjord welke we via allerlei bochten bereikten. Een prachtige tocht tussen steile bergen waar tegenaan kleine dorpjes lagen. Het leek wel wat op een reisje langs de Rijn want je keek gewoon op beide oevers. Het weer was bijzonder slecht want de regen kwam met bakken uit de hemel. Op het eindpunt keerde de boot op het breedste punt zodat deze weer in de goede richting lag. Het werd weer een tendertochtje naar de wal. We hadden in Napels gelukkig al een paraplu gekocht. Veel tijd hadden we hier niet omdat we om 13.30 uur weer op de boot moesten zijn. Kotor is een leuk plaatsje. Een soort vestingstad met een grote muur die in zijn geheel tot aan de top van de berg reikte waar weer een kasteel stond. Deze muur staat op de wereld erfgoedlijst van Unesco. Het oude stadje was een bezoek waard en gelukkig stopte uiteindelijk de regen. Er zijn een paar prachtige kerken en veel souvenirs winkels. Montenegro heeft sinds 2006 de euro dus geld wisselen was niet nodig. Het was markt dus ook hier een bezoek gebracht en natuurlijk nog een heerlijk bakkie cappuccino gedronken. Om 13.00 uur waren we weer terug op de boot. Om 15.00 uur was er een Hollandse high tea, waar we bij aansloten. Allerlei zoetig- en hartigheden stonden gereed om de inwendige mens te verwennen. De verdere middag hebben we ontspannen doorgebracht. Het was formele avond dus onze avondkleding kwam weer te voorschijn.
Heerlijk gegeten en hierna naar het theater voor een spetterende show waarna we onze cabin weer opzochten.

Dag 14
Ontbijt in het ala cart restaurant. We zouden vandaag om 13.00 uur in Venetië aanmeren, dus nog een ontspannende ochtend waarbij we wat geshopt hebben aan boord en bij de schilderijen veiling aansloten, niets gekocht. Rond 12.00 uur naderden we Venetië. Voor de gelegenheid kon je op de boeg staan. Dit was werkelijk waar geweldig om Venetië via de kanalen binnen te varen. De prachtige gebouwen aanschouwend vanaf het water. We meerden aan in de cruise haven, Marritima Fabrico. Er lagen meerdere schepen. Na de lunch verlieten we het schip en lieten naar de terminal. Via internet had ik al een aantal kaartjes gekocht, waaronder de boot van Venetië naar het vliegveld en naar onze B&B. Dit waren vouchers die omgewisseld moesten worden voor tickets. Dit kan bij de terminal. Er zijn twee maatschappijen die het Public vervoer voor hun rekening nemen. Daarnaast zijn er taxiboten. Dit zijn Alilaguna en de Vaparetto’s van de Acvp. Het verschil is, de boten, aantal haltes en prijs. Een kaartje voor de boten is €7. Dat is niet goedkoop daarom kozen wij voor een 72 uur kaart bij de Acvp voor €40 pp. Bij Alilaguna kost deze zelfde kaart €65, minder haltes maar wel mooiere boten. Daarnaast is dit ticket ook geldig voor een bezoek aan de eilanden. We namen de boot en zijn een stukje gaan toeren en wat door de stad wandelen, koffie gedronken. Terug op Pz. Roma kon je met een skytrain naar de cruisehaven. Om 18.00 uur weer op ons schip. Nog eenmaal naar de spa, heerlijk gegeten. Het menu bestond vanavond uit diverse gerechten samengesteld door de zes top sterren koks die het menu samen stellen voor de HAL waaronder Jonnie Boer. Na het diner afscheid nemen van onze tafelsteward met assistent en de sommelier. We hadden wat souvenirs meegenomen uit Nederland dus dat was erg leuk. Rond tien waren we op de kamer en moesten we de koffers nog inpakken want die moesten voor middernacht op de gang staan. Om 00.30 uur lagen we in bed.

Dag 15
Nog eenmaal ontbijt op de kamer waarna we om 09.30 uur de Nieuw Amsterdam verlieten alvorens nog afscheid te nemen van de hutsteward Sofi met assistent Harry. Ook voor hen nog een extra tip en een klein souvenir. Vanaf het schip was het een 5 minuten loop om bij de boot van Alilaguna te komen die ons naar de B&B bracht bij Arsenale. Ik belde Nicolai de eigenaar om hem te vertellen dat we er rond 10.30 uur zouden zijn. De boot zette ons keurig af en het was vanaf de steiger 100 mtr lopen. De ontvangst was hartelijk. We hebben een prachtige kamer en een leuke centrale ruimte. Hotelkamers zijn bijna niet te betalen in Venetië, maar denk er aan B&B’s ook niet goedkoop zijn, wij betaalden voor twee nachten €269, en dat was nog een redelijke prijs. De spullen op de kamer gezet en de omgeving verkend. We liepen de piazza Garibaldi op achter onze B&B. Een leuke straat met winkeltjes, restaurantjes etc. Hier hebben we geluncht. Vervolgens liepen we via allerlei kleine straatjes door de wijk Arsenale. Een paar prachtige kerken lagen op ons pad waaronder één met een scheve tore. Onderweg kwam ik er achter dat ik mijn rugzak had laten staan bij het lunch restaurant. Ik kreeg het Spaans benauwd want daar zat mijn tablet in. Terug gelopen en gelukkig hadden ze hem gevonden en in veiligheid gebracht. We bezochten vandaag het San Marco plein, Rialto met zijn Rialto brug en zijn op een ontspannen manier door de vele straatjes gelopen en af en toe de Vaparetto genomen. Ook hebben we een tocht met een gondel gemaakt wat een prachtige ervaring was. Varen door de nauwe kanalen en vervolgens over het Canal Grande waar het een drukte van belang is met allerlei boot verkeer en de gondels hier doorheen moeten laveren. Dat was een spannende ervaring. Daarna zijn we terug gegaan naar de B&B om ons op te knappen voor het eten wat we in een restaurant achter onze B&B deden. Vooraf nog geskyped met de kinderen en Sophie gefeliciteerd met haar verjaardag. Het was wel afkicken met het eten maar goed men doet zijn uiterste best. We zijn hierna weer terug gelopen naar het San Marco plein om dit bij avond te zien. Het is een echte toeristenstad want het blijft druk. Op het plein speelde bij de diverse restaurantjes kleine orkestjes klassiek muziek want een romantisch geheel bracht. Dit is wel de moeite waard. Om 22.30 uur waren we op onze kamer en hadden onze benen de nodige rust verdiend.

Dag 16
Om 07.00 uur waren we wakker, opknappen en ontbijten. Vandaag stonden de eilanden Murano en Burano op het programma. Murano is wereldwijd bekend om haar prachtige glaswerk en Burano om het kantklossen de de leuke gekleurde huisjes. Om 9.30 uur hadden we de Vaporetto. We zijn maar wat blij met onze driedagen kaart want die hebben we er al dik uit. Daarnaast is de kaart ook geldig om naar de eilanden te gaan. Het botennet is net een metronet, je moet het even weten en daarnaast moet je soms overstappen. Murano ligt recht tegenover het San Marco plein en het was vanaf onze plek Arsenale meer dan 45 minuten varen. Het blijven leuke boot tochten. Je passeert ook het enorme eiland wat als begraafplaats dient voor de Venetianen, dit ligt tussen Murano en Venetië. Zoals ik al zei is glaswerk het product op dit eiland, daarnaast wordt het ook in de winkels in Venetië verkocht. Het eiland bestaat net als Venetië uit kanalen, bruggen en smalle straatjes met huizen. Alleen is alles veel compacter en enorm gezellig. Langs de kanalen zijn tientallen winkels die verschillende soorten glaswerk verkopen, alles even sierlijk, kleurrijk en mooi. En veel verschillende variaties. We bezochten ook het glasmuseum, echter dit viel wat tegen. Na een aantal uurtjes stapten we rond enen weer op de Vaporetto en waren toch wel benieuw naar de begraafplaats dus maakten we een tussenstop, we waren niet de enigen want er stapten veel andere toeristen van de boot. Een indrukwekkend geheel en er stond ook nog eens een prachtige kerk. In Italië worden de mensen boven de grond begraven en dan ook nog eens vijf tot zes rijen hoog in muren. Dus er ontstaan zo enorme straten waar links en rechts mensen zijn ingemetseld. We hadden dit al op andere begraafplaatsen gezien echter dit was een compleet eiland. Vanaf hier moesten we weer terug naar Murano om over te stappen op een andere boot naar Burano. Dus zo gezegd zo gedaan. Naar Burano duurde het 26 minuten vanaf Murano echter wel een mooie route. Bij aankomst op Burano eerst geluncht en vervolgens het eilandje rondgelopen. Een prachtig eiland en leuker dan Murano. Alle huisjes zijn verschillend gekleurd wat een vriendelijke uitstraling geeft. Qua water en kanalen en bruggen is het allemaal hetzelfde. Veel winkeltjes met tafelkleden, kleedjes en andere gehaakte zaken. Erg gezellig en meer dan de moeite waard van een bezoek. Rond vijf uur weer met de boot terug want we wilden de Joodse wijk nog bezoeken. In het jaar 1500 werden de Joden uit veel landen verdreven en vluchten naar Venetië. Zij kregen een stuk grond, zeg maar eiland omgeven door water en toegankelijk via twee bruggen het heet het Campo Ghetto Nuovo. Vroeger werden de bruggen ‘savonds afgesloten. We stapten van de boot op, Fond Nove en stapten op een andere naar S. Alvise. Vanhier lopend naar de plek, alvorens we eerst toe waren aan koffie. Het is inderdaad een Joodse plek , mannen met keppeltjes en grote haarkrullen. Op het grote plein stond een militaire post voor bewaking, hoe bizar. We wandelden uiteindelijk weer richting de Vaporetto via allerlei kleine straatjes met winkeltjes. Op Fond Nove namen we de boot terug naar onze B&B. Omkleden, opknappen en eten. In een pizzeria om de hoek een heerlijke pizza gegeten en uiteindelijk om 23.30 uur na een intensieve dag het licht uit. Morgen naar huis.