Dag 1
Vertrek met Transavia naar Kos. Roderick bracht ons weg. Onze vlucht was om 6.50 uur dus 5 uur op Schiphol. Na een voorspoedige reis arriveerden we rond 11.15 uur op Kos. Onze dochter Danielle haar dochter, vriendin Sabine en Max hadden in deze zelfde week ook een reis naar Kos geboekt. We vlogen met hetzelfde vliegtuig. Op Vliegveld Kos stond onze gezamenlijke vriend en vriendin Michael en Julie ons al op te wachten. Snel naar het autoverhuur bedrijf om de huurauto te halen voor ons een fiat Panda. Daniëlle heeft een eigen auto op Kos dus makkelijk. Via het restaurant Tam Tam min of meer het stam restaurant aan het strand waar we met elkaar lunchten reden we naar ons hotel Michelangelo. Een prachtig 5 star hotel wat ca. 7 km van Kos stad af ligt diverse zwembaden en een groot Spa en Wellness centrum. We kregen een prachtige kamer met zeezicht vlak bij receptie. Het waren allemaal losse gebouwen terrasvormig gebouwd met allemaal zeezicht. De gastvrijheid was groot en personeel was over vriendelijk. Na onze intrek even wat boodschappen gedaan en op de terugweg nog even de kamer van Daniëlle gekeken. We hadden half pension dus avond eten maakten we ons geen zorgen om. Het eten was uitgebreid weliswaar in buffet vorm maar voor elk wat wils. Na het eten vermoeid naar onze kamer op bed geploft. Toen gebeurde er iets wat eigenlijk niet normaal was. Een band begon te spelen met luidde muziek wat in onze kamer een verschrikkelijke herrie maakten omdat we eigenlijk de buren waren van het openlucht bar. Navraag bij de receptie maakte duidelijk dat dit iedere avond het entertainment was tot 23.00 uur. We sliepen dus over elven. Maar even mee dealen.

Dag 2
Na het uitgebreide ontbijt eerst naar de receptie voor een andere kamer. De receptie ging in overleg met de manager die snel met ons kennismaakten en het verhaal aanhoorden. Het hotel kampt met grote problemen gezien de economische recessie. Waardoor avond entertainment erg belangrijk is, vooral voor de Engelse gasten. Gezien het hotel ver buiten de bebouwde kom ligt kan de muziek iets harder wat voor andere gasten die hier niet van houden weer een probleem is. Uitgangspunt is dat de meeste gasten aanwezig zijn bij de muziek. Rare gedachten, maar goed. Dat er geen enkele review was over dit geluid komt hoofdzakelijk omdat er heel veel Engelse gasten zijn. Wij kregen in ieder geval en andere kamer en men was erg behulpzaam met de verhuizing. Dit was weer top geregeld. Mijn review zal hier zeker aandacht aan schenken. De kamer was hetzelfde alleen verder weg van de bar. Complimenten aan de staf. We vertrekken met onze auto naar Zia. Een leuk bergdorp vanwaar je een prachtig panorama hebt over Kos. We brachten eerst nog een bezoek aan park van Hypocrates. Wat op de route lag. Een verwaarloosde plek waar we 4 jaar terug ook al waren en niets is veranderd. Zia is een bezoek waard. Aan het eind van de dorpsstraat, waarin de allerlei souvenirs winkels vindt is een looppad omhoog naar een klein restaurantje de Oude Watermolen. Hier kun je een overheerlijke zelfgemaakte lemon drank drinken en van een kleine lunch genieten. Loop je het pad verder door naar boven dan kom je bij een prachtig klein kerkje en kun je verder het oude dorp doorlopen weg van de drukte. Er loopt hier ook een pad naar de hoogste punt van Kos in het Dikios gebergte 845 meter hoog. Van Zia reden we naar Titanic waar de mooiste stranden zijn. Hier was Daniëlle ook. Nog even in zee gezwommen en heerlijk chillen.

Dag 3
Na het ontbijt eerst de foto's ophalen van een reportage die gister van ons was gemaakt. We lieten ons overhalen om een paar foto's te kopen. Ze waren best mooi. Vervolgens de spullen gepakt en op naar Kefalos, een grote stad in het zuiden van Kos ca 36 km rijden. Even tanken, de benzine prijs ligt rond de € 1.56, langs de weg vonden we een tankstation waar we voor € 1.51 tankten, de koffie er weer uit. Van Kefalos reden we de bergen richting Aspri Petra Cave. Dit bleek echter een onmogelijke opgaaf. De verharde weg ging bij een splitsing over in een verhard zandpad wat niet voor onze Panda bestemd was. We reden door richting Zini. De verharde weg was niet al te best maar rustig rijden beloond wel het uitzicht. Ook De afslag naar Zini moesten we verstek laten gaan zelfde laken en pak. Jammer. We vervolgden onze weg tot waar het niet meer kon en eindigden onze rit bij een prachtige spot met uitzicht op zee. We parkeerden de auto en zagen een trap. Wat bleek er was hier een kapelletje Agios Ioani Monastry waarachter zich ook nog eens verstopt een klein restaurantje lag waar je een verfrissing kon nemen. De eigenaar was het aan het opbouwen en wilde hier ook een B&B van maken. Je kunt vanaf hier naar de meest zuidelijke punt rijden maar dan wel met een 4wheel drive of een Quad. Via dezelfde weg weer terug en in Kefalos even bij te kleine haventje gewandeld. We vervolgden onze weg naar Limnionas waar één van de beste visrestaurants zit en wat schertste onze verbazing, Daniëlle, Sabine, Juul en Max waren hier ook aan het lunchen. Ik kreeg hier nog een lekker likeurtje van de dames. Was erg gezellig. Van hier reden we onder de kust door naar een honing fabriekje. We kregen uitleg over de fabricage van de verschillende soorten honing. Een echt streekproduct is honing met Tijm niet direct onze voorkeur. Trudie kocht een potje heide honing. Deze was meer zoetig. We vervolgde onze weg naar Plaka via het zgn. Plaka bos. Een afslag aan de grote doorgaande weg naar Kos stad. Hier zat een pauwen boerderij, of iets wat daar mee door kon. In de bosachtige omgeving liepen tientallen pauwen met jonkies. Erg leuk en verrassend. Gezien het tijdstip werd het tijd om weer op ons hotel aan te gaan. Onderweg wilde Trudie nog wat snoepjes halen bij de Carfour supermarkt. Toen we binnenkwamen wisten we niet wat we zagen. Een uitgestorven supermarkt met 5 man personeel wat niet deed. Het was een prachtige zaak. In de voorraad rekken stonden de artikelen echter van alles één en daar waar niets voor was stond water, water en nog eens water. Versproducten waren er niet. Dit hadden we nog niet eerder mee gemaakt. Ik was in staat om alle producten een zetje te geven zodat ze omvielen in het rek, toch maar niet gedaan. Bij thuiskomst, koffie, gegeten en rond 22.30 uur het licht uit.

Dag 4
Rond 8.30 uur uit bed. Opknappen en naar het ontbijt. We zouden vandaag (Old) Paleo Pyli bezoeken. Een inmiddels ruïne stad uit de 12e eeuw. Pyli is een herbouwd dorp en ligt 15 km van Kos stad tegen de bergen gebouwd. Dit kwam omdat in 1830 een cholera epidemie uitbrak en velen mensen omkwamen en diegene die het overleefden de nieuwe stad stichten. De oude stad ligt tegen een berg met op de top een Byzantijnse burcht. Een bezoek aan de oude stad met haar ruïnes is de moeite waard, alleen de tocht er naar toe is een uitdaging. We parkeerden de auto bij een klein kerkje Agios Vasilis wat we via Ziparie E18/E12 aanreden vanwaar een pad je leidt naar boven langs de bergwand naar Paleo Pyli. Daarnaast kun je ook via de A10/A12 rijden en loopt een weg naar de voet van de berg vanwaar een kortere route je naar boven leidt. In beide gevallen een stevige klim via een keienpad. Goed schoeisel is dus een pré. Je komt aan de voet van het kasteel uit, hier staan drie kleine kerkjes, op een grote weide. Daarnaast veel geiten. Het kasteel is nog eens een stuk hoger. Er loopt niet echt een pad maar wel een route over grote keien naar boven. Een echte uitdaging voor diehards. Trudie ging niet mee. Het was een uitputtende klim maar eenmaal boven werd je beloond met een prachtig uitzicht. De terug tocht was zowaar nog inspannender via de grote keien. We zouden de rest van de dag doorbrengen aan het strand va Tigaki. Via de zoutpannen van Alikes, reden we naar Tigaki. Vanuit dit ondiepe meer werd tot de tweede wereld oorlog tonnen zout gewonnen. Nu is het een vogelreservaat, waar vooral flamingo's overwinteren. Het is een enorme witte zoutvlakte. Vervolgens naar het strand waar ook Daniëlle, Sabine en kinderen waren.
We werden voor het avond eten getrakteerd door Daniëlle en Sabine, waar ook onze Griekse vriend en vriendin Michael en Youli aansloten in Mikes Taveerne in Lampi. Al met al een heerlijke dag.

Dag 5
Een ontspannende dag. Na het ontbijt naar het zwembad waar we een aantal uurtjes verpoosden. Trudie zou met Daniëlle en Sabine gaan winkelen en ik zou op Juul en Max passen. Rond 16.00 uur werd Trudie gehaald en de kinderen gebracht. Ik heb me prima vermaakt, even maar het kinderen zwembad en het speeltuintje. Vervolgens koffie gedronken en aansluitend gegeten in restaurant. Om half negen gingen zij slapen. Trudie was weer terug om 10.00 uur. Een heel gezellige dag.

Dag 6
Vandaag stond een bezoek aan het eiland Kalymnos op het programma. Om 6.30 uur ging de wekker, douchen, aankleden, ontbijten waarna we om 07.45 uur in de auto stapten. De Ferry van A.N.E.M shipping company vertrok om 09.00 uur vanuit Mastychaki. Ongeveer 20 km vanuit Kos Stad. Er zijn verschillende maatschappijen die naar Kalymnos varen maar dit is veruit de goedkoopste. Je echter wel vervoer hebben om er te komen. Er gaan er ook uit KosStad maar dan ben je het dubbele kwijt. Wij betaalden €34 voor de auto en €24 voor twee inzittenden retour. We waren om 08.20 uur bij de boot. Het was niet druk, tickets gekocht en de auto via de voorkant van de boot, op de boot gereden en gekeerd. Er is één inrit dus de auto staat direct weer in de juiste richting. Het is ca. 45 minuten varen. Op Kalymnos kom je in de hoofdstad Pothea aan. Het eiland is de helft kleiner dan Kos, enorm ruig met hoge bergen. Het dal is erg groen, verder zie je op de bergen geen bomen groei. Het is het walhalla voor berg beklimmers en voor duikers. Er worden hier nog veel sponzen op gedoken. Dit wordt hier dus ook veel beoefend. Je kunt het eiland geheel in de rondte rijden. Wij gingen vanuit de haven direct links naar het stadje .... Via een bergroute met prachtige panorama's, diepe afgronden en veel loslopende geiten daalden we weer af naar de kust en arriveerden we rond 10.25 uur bij de eerste koffiestop in Vathi de oostkant. De koffie smaakte hier prima. Het echte Griekenland is hier in al zijn vormen te zien. Een idyllisch, romantische plek aan de voet van de bergen in een baai met een haventje en een plein waaraan enkele kleinschalige horeca gelegenheden liggen, vissersscheepjes en een kleine werf waar volop gelast en getimmerd werd. Dit gaf het echte vakantie gevoel. Vanhier vervolgden we onze weg, eerst door het mooie groene dal naar Stimenia en vervolgens via weer een bergroute naar Arginoda, Skalia naar Eborios een lief plaatsje in een baai. Onderweg zagen we allerlei beginnende en waarschijnlijk gevorderden berg beklimmers aan kabels hangen en langs de berg hellingen klimmen en natuurlijk weer veel geiten waarvoor je erg op de hoede moet zijn. De plaatsje zijn één voor één leuke plekjes om te vertoeven. Via Arginoda, Armeos, Mirties reden we langs de andere kant van het eiland weer terug naar de grote stad Pothea. Deze zijde van het eiland is een stuk toeristischer en wijkt volkomen af van het beeld zoals eerst geschetst. In Pothea maakten we een rondrit met een autotreintje door het stadje. Stelde niet veel voor, maar goed €3 pp is te doen. We stapten in de auto en wilden naar Vlihadia een plaatsje onder Pothea. Na drie keer verkeerd te zijn gereden vonden we de juiste weg.  Dit had met de route planner te maken die ons loodste naar weggetjes waar we niet in wilde maar dit uiteindelijk wel deden. Er was daar een groot zeesponzen museum echter dit was helaas gesloten. Dan maar koffie. Het was weer zo'n leuk havenplaatsje. Om 17 uur hadden we de boot weer terug. Na het eten nog even opgepast op Max en Juul zodat Daniëlle en Sabine nog even rustig konden eten.

Dag 7
Na het ontbijt vertrokken we naar Kos-stad. Nog even wat shoppen en kleine souveniers kopen. Aansluitend weer naar het strand in Tigaki, bij onze inmiddels vaste strandtent Corte van Dimitri. Volgend jaar gesloten. Hij vertrekt samen met zijn broer naar Sri Lanka om daar iets op te starten. Het gaat niet goed met de horeca op Kos, dit jaar 60% minder toeristen. Daarnaast slokken de all-in concepten van de grote hotels alles op. Daniëlle en Sabine waren er ook. Aan het eind van de middag koffiedronken bij onze Griekse vrienden Michael en Youli, die in het centrum van Kos-stad wonen. Onze kleindochter Juul zou daar een nachtje slapen dus die hebben we daar afgeleverd zodat Daniëlle, Sabine en Max op het strand konden blijven. Na de koffie nog even naar een grote winkel Konstantinopel en aansluitend terug naar het hotel, koffers inpakken en op naar het diner. We hebben een ontzettend gezellige tijd gehad op Kos. Morgen vliegen we weer terug naar Nederland en voor herhaling vatbaar.